søndag den 21. april 2013

Mere om Google Readers endeligt ...

Fra chokfase til reaktionsfase

Jeg er ved at komme mig over choket over nyheden om at Google Læser vil blive nedlagt fra juli i år. Min første reaktion var som nævnt på bloggen at finde et andet alternativ, og efter nogen søgen valgte jeg Netvibes. Efter knap en måneds tid må jeg indrømme, at jeg finder ordningen besværlig. Det skyldes ikke tilvænning, men at jeg skal logge ind forskellige steder. Med Google Læser var det nemt: Du klikkede bare på linket i den sorte menulinje, og det var det.

Jeg må indrømme at jeg følte det som at få sat en pistol for panden, i dette tilfælde: Enten vælger du at benytte dig af Google+, eller også finder du noget andet. På den anden side. Google tilbyder alt gratis, og hvem kan bebrejde dem for magtmisbrug osv?

Folk der laver hjemmesider, kan tilføje en Google+-knap. Det har jeg også gjort på mine weblogs, her på Internetsøgning. Den ligger i højremenuen.

På jagt efter Google+-knapper

Mere alvorligt er det for de der laver hjemmesider. Hvis de ikke har tilføjet en Google+-knap hvor læserne har mulighed for at tilføje deres side til Google+, så risikerer de at miste læsere. Google vil have dem til at tilføje Google+-knappen, på line med Facebook, Twitter osv.

Det kan man bryde sig om eller ej, acceptere eller ej. Hvis man accepterer - og lad mig allerede nu indrømme at det har jeg accepteret - så er der forskellige muligheder i Google+. Du kan enten i Google+  bruge en af de allerede eksisterende, fx Følger, eller oprette en ny cirkel.

Her har jeg klikket mig ind på ComOn's hjemmeside og fundet Google+-knappen. Jeg er logget på Google+, og nu kommer mine cirkler frem. Fra nu af kan jeg altså bruge cirklen Følger på næsten samme måde som Google Reader. Men kun næsten.

Jeg overvejer at oprette en ny, fx Min Avis for mine forhenværende RSS-abonnementer. Dernæst gennemgik jeg mine RSS-feeds ved at besøge dem og finde Google+-knappen. Hvis du er logget på Google+ og klikker på knappen, kommer dine cirkler op. Herefter er det så bare at afklikke og fra nu af kan du komme til siderne fra Google+.

Google+ ... og -

Google+ er ikke det samme som Læser. Bagdelen er at mange af Læserens funktioner er væk. Jeg vil ikke gå i detaljer. På den anden side har jeg besluttet at afprøve hvor meget +-knappen nu kommer til at påvirke mine søgninger når jeg er logget på. Hidtil har jeg nemlig ikke kunnet se nogen forskel. Men det kan jo skyldes at jeg simpelt hen ikke har data nok til at Google kan bruge dem til noget. Der skal nok i tusindvis af klik til.

Sådan ser det ud i Google+. Jeg har nemlig også tilføjet Search Engine Land. Og ved at klikke på fanebladet Følger vil mine tidligere Google Reader-feeds nu komme frem.

Måske skulle læserne ønske mig lykke på rejsen? Mine forventninger er delte. Dels sidder jeg med en fortørnelse over at Læser bare blev nedlagt. Dels vil jeg gerne forstå hvad det er Google egentlig vil have os til. Er der en dybere bagtanke som på længere sigt vil komme os til gode? Har de virkelig fundet noget som jeg kan bruge? Kun tiden vil vise det. Der er ingen tvivl om at Google det seneste 1½ års tid har føjet et nyt element til. I starten baserede Google sin succes på Page Rank, eller web-web. Nu tilføjer Google så person-person-kriterier. Det er en satsning.

Ingen kommentarer: