onsdag den 20. marts 2013

Det blev Netvibes

Efter annonceringen af nedlæggelsen af Google Læser, har jeg eksperimenteret med forskellige rss-læsere. Læst anbefalinger fra forskellige personer, jeg har tillid til på internettet. Der er mange muligheder. Mit første valg af FeedReader har jeg fortrudt. Burde være advaret da jeg fik muligheden for at logge ind med fx en Google Konto. Jeg er ikke meget for at udlevere mine koder til flere end nødendigt. FeedReader giver heller ikke mulighed for at slette sin konto! Kald mig paranoid.

Internetsøgnings vigtigste kilde har og er rss-læsning. Bloglines og senere Google Reader/Læser har betydet at jeg overhovedet har overkommet at orke. De har været det 'magasin', som har jeg taget frem, når jeg besluttede at afsætte et par timers koncentration om hvad der rører sig.  Uden afbrydelser og forstyrrelser.

Af flere forskellige grunde faldt mit foreløbigt endelige valg på Netvibes. Den bliver anbefalet af mange. Det kræver lidt tilvænning, men er nem at bruge. Og så er den mere: Nemlig en startside, et samlingssted som Google+, eller det nu snart nedlagte iGoogle. Håbet om at det kan blive en fremtidig startside, var i sidste ende det afgørende. Jeg bryder mig ikke om at have mine aktiviteter spredt så meget rundt, så jeg bruger alt for megen tid på at logge mig af og på alle mulige steder. Interesserede kan se mere på min nystartede offentlige Netvibes-side.

For rss-læserbrugere kræver det en del tilvænning at genkende procedurerne i Netvibes' rss-læser. Men når først  man har vænnet sig til det, ligner den såmænd alle andre slags læsere: Webstederne er samlet i kasser, og de indslag man ikke har fået læst, er markeret med fedt. I den blå overskrift kan man se hvor mange man mangler at læse.

Hvorfor blev rss aldrig en masseforeteelse?

Det kan man i anledning af Google Readers snarlige bortgang spørge sig selv om. Der er sikkert mange årsager. Her har jeg forsøgt at samle nogle af dem:
  • Andre muligheder: emaillister. For år tilbage var de besværlige at administrere, men nu har fx. Blogger en gadget som man bare kan indsætte, se menuen til højre: Abonner via email.
  • Frasorterer annoncer. For brugerne (som mig) af læsere er det en fantastisk fordel. Men for bl.a. Google er det noget skidt. En dårlig reklame over for deres allervæsentligste indtægtskilde: Annoncører.
  • Fortrinsvis for en meget lukket kreds af internetspecialister. Mange hjemmesider er slet ikke interesseret i at lave rss til deres sider, fordi brugerne så ikke klikker, "browser" på deres sider.
  • Måske en anelse for svært at forstå. Teknologien er trods alt så tilpas kompliceret (at forstå) at mange vægrer sig ved at bruge den

Er der alternativer?

Man skal også se kritisk på om læsernes tid er omme. Findes der alternativer? Jeg kan ikke umiddelbart se det for mit vedkommende. Google+? Absolut ikke. At indrette Google+ til at kunne fungere som 'magasin' i stil med en læser, er et kunststykke som jeg ikke mestrer og ej heller tror kan lykkes.

Google vil have os på Google+

Google har det seneste 1½ år målbevidst forsøgt dels at lokke, dels at tvinge brugerne over på Google+. Rent forretningsmæssigt er det nemt at se hvorfor. Konkurrencen om reklamekronerne er benhård. Rss-brugere hører ikke til Google kerneområde: Søgning. Her er Google+ meget mere egnet. Og hvad enten man nu kan lide det eller ej, så har Google besluttet at dens tidligere websted-til-websted-sortering nu skal udbygges med person-til-person-sortering.

Også det kan man forklare: En altovervejende del af Googles brugere foretrækker det på denne måde. Og når det nu kan lade sig gøre, presset fra Twitter og Facebook, så er de svært at se at Google egentligt har noget andet valg. Om man så kan lide det eller ej.

Google har i mange år vænnet os til at den skal kunne tilbyde det hele. Meget mere end søgning. Kik på Google-Guides oversigt over tilbehør til Google. Hvad Google har gjort siden november 2011, er målbevidst at satse på søgning. Nu altså med dine personlige ting involveret. Alt andet bliver luget ud. I den sammenhæng har brugen af Læser været for ubetydelig.

Kort sagt: Googles strategi pt er at bevare alt det som i væsentlig omfang kan bidrage til kerneproduktet: Søgning. Hvis noget 'ekstra' såsom email, fotoer mv. kan bidrage til det, bliver det omstillet og indrettet til Google+. Enhver der brugte Picasaweb i dets oprindelige koncept og i stedet sagde ja til at dele fotoer via Google+, kan nikke genkendende til det.

Jeg ved ikke om det er en fejl. Men her til morgen er Læser/Reader endog taget af som valgmulighed, check det nedenstående billede:


Hov, hvor forsvandt Google Reader/Læser lige hen? Er den allerede taget af menuen?

2 kommentarer:

Thor Dekov Buur sagde ...

Netvibes er også mit valg og har været det i flere år. Jeg får klart et bedre overblik over mine kilder end det Reader giver.

Birthe sagde ...

Min Google-læser forsvandt også. Jeg tror, at det var efter, at jeg valgte at lave en 'takeout' af mine data i Læseren.
Men da jeg i går igen vil tilføje et feed til min læser, så poppede Google-læser op igen ;-)
Jeg prøver p.t. Feedly, som læser. Vi må se, hvordan det går.