lørdag den 16. marts 2013

Exit Google Reader

Jeg fik et chok da jeg læste at Google planlægger at nedlægge Google Reader 1. juli 2013. Det forstår jeg simpelt hen ikke. Det kan da godt være at vi ikke er så mange som benytter os af det. Og det kan godt være at Google er helt vilde med at få os på Google+. Men alligevel: Hvorfor? I blogposten står der at de er kede af det. At nedlæggelsen skyldes at der er for få der bruger den, og at de vil koncentrere sig om få produkter.

Google Reader giver os 3 måneder til at finde et alternativ. Imellemtiden er det muligt at downloade sine data så det bliver nemmere at overføre til en anden Læser. Det må vi jo så se at gøre. Jeg har opgivet at bruge min første RSS-læser, Bloglines. Den tillader mig ganske enkelt ikke at oprette en konto. Men jeg overvejer at bruge FeedReader. Jeg forsøgte at oprette en konto, men ordverifikationen virkede ikke. Det gjorde derimod at logge ind via sin Google-konto. Nu prøver jeg den så et stykke tid og ser hvad der sker.

Her er FeedReaders måde at vise feeds på. Umiddelbart ser det ikke så smart ud som Google Læser, men det skal tiden vise.

Måske er det også på tide at finde andre måder at holde sig orienteret på? Den mulighed skal jeg lige overveje. Undervejs i overførslen lugede jeg lidt ud. En enkelt tilbød at sende email med nye indlæg (men det spammer jo så indbakken).

EDIT. For de som vil prøve at forstå de dybere bevæggrunde, er der en længere analyse, bl.a. af en af de tidligere ledende personer bag Google Reader.

Google Reader Blog.

Ingen kommentarer: