torsdag den 12. august 2010

Exit Google Wave

Nogen gange når jeg ikke engang at skrive om et Google-fænomen før det forsvinder igen. Det gælder for Google Wave. Jeg havde ellers et indlæg under udarbejdelse i forbindelse med at Google Wave fyldte et år den 28. maj i år. Og det var jo også noget enestående at det var to danskere som stod bag.
Men ganske kort tid efter fødselsdagen var det altså slut. Det står nu fast at Google Wave ikke kommer til at opleve 2011, i hvert fald hvis man skal tro Googleblog som den 4. august (lidt indpakket) konstaterede, at på trods af teknikernes begejstring, så tog publikum aldrig Wave til sig.
Jeg må indrømme at jeg heller ikke tog det til mig. Ikke fordi jeg er afvisende over for sociale redskaber. Jeg har da en profil på Facebook. Men jeg kunne simpelt hen ikke finde ud af det. Og antallet af brugere på det var for lille til at jeg synes det var spændende. Trådene var mere noget med: Hvordan pokker fungerer det her egentligt?
I det hele taget ser det ikke særlig godt ud for Googles sociale værktøjer. Tænk blot på Orkut. Vist nok større end Facebook i lande som Brasilien og Indien, men andre steder slet ikke slået igennem. Lively er et andet af Google strandede produkter, som tidligere beskrevet på Internetsøgning.
Jeg hører ikke til dem der beklager lukningen. I hvert fald ikke så længe Google stadig holder fanen højt hvad angår de ting de er virkelig gode til. Suverænt gode. Nemlig web-søgning og specialsøgning. Forbedringer, konstante vedligeholdelser af søgealgoritmen og de enorme data af alskens slags, som Google gang på gang har vist at de er i stand til at omsætte i enkle, effektive og brugbare søgeredskaber. Ikke perfekte, men altid bedre end konkurrenternes.
Link
Googleblog.
ComOn.
Google blogoscoped.
Google Wave Blog.

Ingen kommentarer: