onsdag den 7. april 2010

Ansatser til samarbejde mellem Europa og Google

Europa havde det engang rigtig skidt med Google, men på det seneste er der sket ændringer. For år tilbage var der voldsomme protester mod Googles påståede amerikanske kulturimperialisme. Og især EU kastede sig med brask og bram ud i at lave nogle alternativer til Google.
Siden er det gået anderledes. De bombastiske udmeldinger døde ud i tomme hjemmesider og smukke proklamationer. Og efter års manglende initiativer synes der nu at være en holdningsændring på vej. Ikke bare blandt institutioner i forskellige lande, men også blandt regeringer og endog i EU. Hvad grunden end er, så er der nu tegn på at mange års stagnation og opbremsen for digitalisering måske er slut.
I marts måned har der været en række retssager i EU. En af disse retssager drejede sig om det økonomiske grundlag for Google, annoncørerne. Nogle annoncører har nemlig udnyttet kendte varemærker, og formået at få deres egne annoncer til at komme frem når der bev søgt på disse ord. Ved at inkorporere de kendte varemærker i de emneord som annoncørerne skal angive. Dette har rejst spørgsmålet om annoncørernes ret til frit at vælge hvilke emneord de vil have tilknyttet deres annoncer.
De spørgsmål som retten skulle afgøre var altså, om varemærker er beskyttet fra at blive brugt som emneord. Google påstand var at selv om brugerne søger på bestemte varemærker, fx bilmærker, så sjal de også have mulighed for at finde andet end firmaets hjemmeside. Fx brugtbiler, andre bilmærker, anmeldelser osv. Grænsen går dog hvis dette bliver brugt til ulovlige aktiviteter. Og retten gav Google ret i den påstand. Bilfirmaer har altså ret til at bruge konkurrerende bilfabrikanters mærker som emneord. Retten fandt at det var i brugernes interesser.
Et andet tegn på holdningsændringen er at Google har indgået en samarbejdsaftale med Eurostat om at inkludere dele af statistikdatabaserne i Google Labs eksperiment, Google Public Data Explorer. Et eksperiment udi at gøre offentlig statistikmere let tilgængelig, bl.a ved visualiseringer. I første omgang er der tale om tre databaser: Harmonized Index of Consumer Prices in Europe, Unemployment in Europe og Minimum Wages in Europe.

Her har jeg i løbet af ganske få sekunder fået en graf over Danmarks nettomigration set over en årrække siden 1955. Der er dog stadig tale om en lille stastitikmængde, så det bliver interessant at se hvordan Google vil håndtere større mængder.
Udover Eurostat indgår også Verdensbanken og OECD i eksperimentet. På Public Datas hjemmeside er der en halv snes eksempler på hvordan det kommer til at se ud. Under hvert af disse emner er der så underopdelinger. Det hele fungerer på vanlig Googlefacon: Selvinstruerende, hurtigt og browseraflæseligt. Derudover de sædvanlige sociale ting med at kunne lægge html og links til graferne. Du kan vælge at se forskellige visualiseringer, her er valgt en graf.
Sidste gang jeg skrev om statistik, kommenterede nogle med andre måder at søge statistik. Så check også dres gode links ud. De ligger i kommentarerne til indlægget.
Links
Google Policy Europe. Om statistik.
Google Policy Europe. Om Renæssance-projektet.
Google Policy Europe. Om retssager.

Ingen kommentarer: