torsdag den 15. april 2010

Filmsøgemaskiner

Pandia Post har givet nogle henvisninger til fem forskellige filmsøgemaskiner. Nogle var nye for mig, måske også for dig, så her et par bemærkninger om mine umiddelbare indtryk.
Pandias førstevalg er IMDB (Internet Movie Database). Og det er også mit. Jeg bruger faktisk kun den, hvis jeg skal finde ud af noget med film. Den er nem at finde rundt i og logisk at bruge. Både den simple og den avancerede søgning. Den minder om fx Politikens traditionelle håndbøger, tilsat alle de visuelle fordele og henvisningsfordele som elektroniske medier nu engang giver. Udover at være en søgemaskine er det også et sted for filmelskere generelt hvor de kan følge med i aktuelle historier. Der er endog en afdeling for Pro, hvor du vist kan få lov til at se et vist antal film for et beløb af knap 16 $ om måneden.
Ny for mig var Filmsite. Den har en noget anderledes profil, ikke som IMDB opslag, men mere dybtgående om de enkelte film og hvad der sker inden for filmbranchen i det hele taget. Der er heller ikke som i IMDB hensigten at være komplet, men udvælge "klassiske film". For mig ser det ud som om Filmsite er mere "emnekatalog"-opdelt. Det er ikke så meget hensigten at du skal søge, men orientere dig via emner som genrer, stjerner, citater, oscars, plakater, anmeldelser osv. I alt er der knap hundrede kategorier.
Lidt i samme genre er Anyclip. Umiddelbart ser det ud til at den er gearet til at skulle besvare spørgsmål i stil med: I hvilken film var det nu [indsæt skuespiller her] myrdede [indsæt anden skuespiller] her. Mine prøvesøgninger gav ikke særlig gode resultater. Men jeg må indrømme at jeg ikke var særligt inspireret da jeg lavede dem. Så måske er der for mig skjulte kvaliteter i den. Og konceptet synes jeg er en helt fin ide.
Nanocrowd ser ud til at være filmsøgemaskinernes svar på Ask. Altså til spørgsmål hvor du kan lade dig inspirere af "lignende" emner. Ifølge Pandia Post har det oven i købet et fint navn, Reaction Mapping. Og fungerer på den måde at den analyserer millioner af brugerkommentarer fra internettet for at finde ud af hvad filmene handler om og hvad folk mener om dem. Ideen ligger som sådan tæt på Web 2.0 ideerne om sociale netværk og Wisdom of the Crowd. Svagheden ved sådanne teknologier synes jeg er at de ofte mangler et tilstrækkeligt antal brugere. Lidt lige som man på Amazon kan se disse "hvad mener læserne", og så er der kun en håndfuld der har ment noget. Med andre ord, det er simpelt hen ubrugeligt så længe antallet af kommentatorer ikke overstiger et vist antal. Gerne over 100.
Den sidste søgemaskine er Jinni. Også med et sympatisk koncept. Hvis du fx er til vampyrfilm, er ideen at du skal kunne finde film inden for denne genre. Skulle du være løbet tør for ideer.Den bedste måde at lure Jinni's opbygning er at søge på en bestemt film. Så vil du nemlig se at der ude til højre er menuer med de emneord som er sat på filmen. Det er ganske omfattende. Så der skulle være muligheder for dig at finde film. Jinni er også interaktiv så du selv kan bidrage.
Link
Pandia Post.

Ingen kommentarer: