fredag den 4. marts 2005

Billedsøgning - for tredje gang.

Internetsøgning har i de sidste uger beskæftiget sig en del med billedsøgning, fordi både Google og Yahoo kappes om det højeste antal billeder i deres databaser. Som også Vibeke Horsten antydede i det seneste indlæg er kvantitet ikke altid lig med kvalitet. Dette bestyrkes absolut af at Ask (Jeeves) nu i deres weblog har gjort opmærksom på at de har arbejdet med deres algoritme, dvs. den "ligning" som afgør hvilke billeder der bliver sorteret først.

Ask bygger bl.a. på Teomas søgealgoritme, og den bruger bl.a. billedbasen Picsearch, som indeholder ½ mia. billeder. Denne kombination skulle efter Ask's eget udsagn give nogle mere præcise billeder. Som de også gør opmærksom på: billedsøgning er en hård nød at knække for teknikere. Ingen søgemaskiner kan jo "se" på et billede. Mange billeder af elefanter bliver fx aldrig fundet, fordi de hedder Pic1, ele2 eller andre uigennemskuelige navne. Og omvendt kommer der uvedkommende billeder frem, blot fordi billedredaktøren har givet billedet navnet elefant.

Ask giver selv et eksempel med en søgning på White House, hvor der før trimningen var et billede af et hvidt soveværelse. Nu skulle der komme et billede af præsidentens arbejdsplads. På nedenstående link til Ask's weblog er der flere eksempler. Jeg afprøvede Vibekes eksempler med egern. Desværre kan jeg jo ikke se, hvad der kom før forbedringen. Om resultatet var bedre eller dårligere end de andre søgemaskiners, er vist en smagssag.

Jeg kan imidlertid godt lide konceptet bag Ask, men især Teoma. Selv om de ikke røber særligt meget om hvad det nye egentligt går ud på. Algoritme-debatten har rødder langt tilbage i søgemaskinernes barndom. Dengang diskuterede man forskellige linjer for udarbejdelsen af sådanne. Jon Kleinberg var fortaler for det måtte være muligt at udarbejde en mere kvalitativ algoritme, mens andre mente at det var en illusion. Diskussionen er aldrig blevet afgjort. Senere har søgemaskinerne i stedet forsøgt sig med personaliseringer. Men Teoma har vist insisteret på at eksperimentere videre med Kleinbergs koncept. Tænk, hvis han nu havde ret!

Link
blog.ask.com/2005/03/gettin_the_pict.html Ask Weblog
erikhoy.blogspot.com/2005/02/mere-om-billedsgning-vedr.html 2. artikel
erikhoy.blogspot.com/2005/02/billedkaplbet-google-yahoo-yahoo-er-en.html 1. artikel

Ingen kommentarer: