fredag den 25. februar 2005

Mere om billedsøgning

Vedr. indslaget om billedsøgning: Bloggen har fået nogle flere oplysninger om billedsøgning.

Vibeke Horsten skriver:

Jeg har altid haft en svaghed for billeder og har længe brugt både Corbis og Picsearch. Yahoo Picture Gallery er så vidt jeg kan se en "billigudgave" af Corbis og det er lidt skuffende. Corbis.com er rigtig god, men ikke nær så god som Picsearch. Så jeg synes man må anbefale at bruge Corbis og Picsearch som "galleries", hvorimod Google/Yahoo Image Search er nr 1, hvis man har tid til at sortere lidt. Her de opslagsord jeg bruger ved mine sammenligninger:

Egern = sciurus vulgaris = red squirrel (sidste omfatter også amerikanske
arter og man bør måske søge på Red european squirrel):

Egern - Sciurus vulgaris - Red Squirrel
Corbis: 4 (irrel.) - 14 - 186
PicSearch: 198 - 28 - 701
+ Ekorn 109, Eichhörnchen 302
Yahoo Picture Gallery: 1 (fisk) - 0 - 0
Yahoo Image Search: 5977 - 334 - 3447
Google Image Search: 5220 - 839 - 2560

Det kræver lidt mere tid også at kvalitetsvurdere resultaterne, men det er bemærkelsesværdigt at både Picsearch og Google Image Search er de bedste til at finde billeder på "scirus vulgaris" og at Picsearch også finder billeder på andre sprog. Såvidt jeg ved er Corbis en "lukket" samling, mens de øvrige søger på internet.

Tak for kommentaren! Billedsøgning er fascinerende. Og søgere må altid opveje kvantitet frem for kvalitet. Og så altid være opmærksom på, at der er ophavsret blandet ind i det. Corbis har ca. 400.000 kvalitetsfotoer. De er gratis at bruge for Yahoo-brugere. Så vidt jeg kan se søger Gallery dog også i andre billedbaser. På Googles og Yahoos billedsøgninger kan man aldrig være sikker på ophavsretten. Men bort set fra det: Nyd billederne!

Link
pro.corbis.com

Ingen kommentarer: