tirsdag den 18. november 2008

Danmark stadig avis-uland

I går havde jeg igen en dårlig oplevelse med Infomedia. Det er en database som danske dagblade har over deres artikler. En fantastisk righoldig samling af dokumentation. Som naturligvis burde være tilgængelig og brugt af et meget bredt publikum. Men der er forskellige problemer med den:
  • Den er licensbelagt. Hvilket vil sige at det koster at søge i den. For almindelige brugere vil det bedste alternativ være at opsøge det lokale folkebibliotek for at søge i den.
  • Søgefunktionen er for viderekomne. Selv om jeg måske ikke kan kalde mig selv for ekspert, så er jeg dog ikke nogen søgenovice. Men gang på gang finder jeg mig selv i en håbløs situation når jeg skal søge i basen.
  • Driftsforstyrrelser. Enormt lange svartider på søgninger eller helt manglende adgang til den.
Og så skulle jeg hilse og sige at jeg ikke er den eneste bibliotekar med den oplevelse. I betragtning af den pris som det offentlige her skal betale for at stille produktet til rådighed for sine borgere, kunne jeg godt tænke mig at disse problemer blev løst. Permanent.
I andre skandinaviske lande har aviserne uden problemer koblet sig på Google News hvad angår de flygtige nyheder. Men altså ikke i Danmark. Som et af de eneste "foregangslande" i verden har dagbladene med Danske Dagblades Forening, DDF i spidsen krævet at Google skal betale for at få lov til at høste disse. Foreningen ser nemlig ikke Google som en mulighed for at få udbredt deres artikler online, dvs. få indekseret indhold og gjort det søgbart. I stedet har DDF øjnet mulighed for at bruge Google til at malke penge. Dette har Googles vicedirektør, David Eun, slået hen.En ting man hurtigt vænner sig til på Infomedia: At se beskeden Vent et øjeblik ... (øjeblik skal her forstås som minutlange svartider). En anden ting er hvor længe vi skal vente på at se artiklerne søgbare på anden vis.
Den internationale medieverden ikke har problemer med at lade Google formidle deres artikler ud til et større publikum. Så vil Danmark ikke spille med her, er Google temmelig ligeglad. Resultatet er at danske avisartikelsøgere er stillet som i Kina eller i ulande.
DDF har trimferende fået fastslået at de har juraen på deres side. De ser det måske som en sejr at de her har fået søgegiganten ned med nakken. For andre, inklusive undertegnede ser det nu mere ud som om at DDF ikke blot har skudt sig selv i foden, men også begravet deres lys under adskillige skæpper.
Googles danske repræsentant Peter Friis taler formentlig for døve øren over for bl.a. chefjurist i Danske Dagblades Forening, Holger Rosendal. Sidstnævnte afviser at DDF vil tillade gentagen og systematisk brug af dybe link til dagbladenes indhold i kommercielt øjemed.
Lidt sprækker er der dog ved at komme i den massive modstand. Avisen.dk og Information har givet små pip om at de ikke har noget imod Google News. Informations chef har ymtet noget om at avisen ikke har så forfærdeligt meget imod Google News. Og dermed også uenighed med DDF.
Hele DDFs strategi hviler efter min opfattelse på et meget forældet syn på hvad internettet er for noget. Hvis danske aviser virkelig tror at de kan brande sig selv ved at forsøge at være det sted hvor brugerne starter, så tager de godt og grundigt fejl. Det er noget som talrige andre har måttet sande, inklusive bibliotekerne. Det er ikke hos dagbladene, eller for den sags skyld bibliotekerne, det sker. I stedet drejer det sig om at have fornuftige link til ens sider.
Måske burde DDF lære af Bibliotek.dk. Her er man for længst begyndt at krydshenvise fra Bibliotek.dk til fx. Google Books og Google Scholar, ligesom der fra disse to er links tilbage til Bibliotek.dk. Bekvemt for brugerne. Endemålet er en win-win-situation for alle parter, først og fremmest internetbrugerne.
Link
DDF pressemeddelelses.
Mediawatch.

10 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kære Erik
Du har bare så meget ret i din kommentar - Infomedia er simpelthen noget af det langsomste - også efter deres seneste revision - så det skriger til himlen. Det og så de begrænsninger som dagbladene også har lagt i fx Library Press Display er bare så læserfjendtlig.
F... dem.
Venlig hilsen
Jørn Lybech
Holstebro

Helle Nissen Kruuse sagde ...

Allerede i eJours særlige tema om Google i september kunne vi citere Googles danske direktør Peter Friis for, at Google har fået "masser af henvendelser fra danske medier, der siger, at de gerne vil være med" i Google News. Han tilføjede:
"De giver udtryk for, at de ikke har følt sig nuanceret informeret om sagen af DDF. Mange finder projektet spændende og vil meget gerne være med i dag. De ved nu, at de kan få rigtig meget trafik ved at være med i News."
Læs eJour:
http://www.djh.dk/ejour/76/76GoogleFriis.html#Ingen_News

Ole Birk Olesen sagde ...

Problemet er lovgivning. Det er i Danmark forbudt at deeplinke med et kommercielt formål. Det er derfor, at Google ikke kan oprette Google News her. Jubii har dog indhentet tilladelse hos de fleste netmedier til at drive News.dk. Men her kan man kun søge i overskrifterne.

Bjørn Kassøe Andersen sagde ...

Godt at du gør dette til et emne. Jeg har i flere år stilfærdigt boykottet dem ved kun at bruge shop.infomedia.dk som ligner og opfører sig som en halvdårlig webbutik anno 1999. I shoppen får man "gratis" søgning i 24 timer for én artikels pris (kr. 39) - og så kan man derefter forholde sig om det er værd at købe mere. Større opgaver har jeg købt mig til hos erhvervsservice på et bibliotek :-)

Jeg har mindst 3-4 gange venligt opfordret dem, herunder også deres direktør, til at opdatere butik og prissætning men har fået at vide at det aktuelt ikke havde nogen prioritet hos dem. De tror vist stadig at de lever i monopol-alderen, og det gør de jo for så vidt desværre også.

Bjørn Kassøe Andersen
Kommunikationsrådgiver m.m.

Erik Høy sagde ...

En læser har efterladt denne offline-kommentar på min MeeboInstant Messenger. SOmjeg håber det er ok at viderebringe:
jeg kan bare tilslutte mig 100%. Når man underviser i Infomedia, f.eks. for gymnasieelever som jeg, er det meget vanskeligt at forklare logikken i søgestrategier o.a.

Erik Høy sagde ...

Bjørn Kassøe Andersen nævner ordet 'monopol'. Sådanne ord ville jeg ikke tage i brug. Men fakta er at Infomedia har en database som de tilsyneladende lægger alle mulige forhindringer (økonomiske, søgetekniske osv.) for brugerne for at anvende.
Samtidig med nidkærheden over for Google, har den danske Yahoo i årevis crawlet de flygtige nyheder fra berlingske Tidende, Politiken, Information og talrige andre landsblade og lokalaviser, uden at der mig bekendt har været løftet så meget som et øjenbryn fra deres side. Prøv selv, dk.yahoo.com, klik på fanebladet Nyhedere og voila.
Årsagerne til DDF's og Infomedias holdning kan jeg kun gisne om. Men set fra et brugersynspunkt må man konstatere at danskerne er sidestillet med teknologiske ulande.

Anonym sagde ...

Nogle gang må man bare krybe til korset og indrømme sine fejl. Dette er et af disse tilfælde.

Infomedia har gennem alt for lang tid været præget af for lange svartider og ustabilitet i driften. Vi er blevet bedre - men det er ikke godt nok. Derfor har vi i løbet af i år investeret mange millioner kroner i en helt ny teknisk platform, nye søgemaskiner og en helt ny hardwareplatform.

Desværre er implementeringen (som så mange IT-projekter) blevet forsinket af mange gode, tekniske grunde som jeg ikke skal trætte læserne med. Men det korte budskab herfra er at jeg ikke helmer før Infomedia har markant kortere søgetider (under 3-4 sekunder for en søgning) og en bedre stabilitet end i dag.

Jeg elsker selv konspirationsteorier, men at hævde at der er en sammenhæng mellem Google News, Infomedias påståede monopol og vores dårlige performance er ikke korrekt. Der er desværre bare tale om at stor IT-projekter har det med at være mere komplicerede end man regner med og tage længere tid.

Anders Lassen
Adm. dir.
Infomedia

Anonym sagde ...

Hej Erik,


Så er vi kommet en del videre med at opgradere Infomedia. Vores egne målinger viser, at søgningerne er blevet mærkbart kvikkere og at vi har mindre nedetid. Hvordan oplever du det - kan du se en forbedring?


MVH

Anders Lassen
Adm. dir
Infomedia

Erik Høy sagde ...

Umiddelbart her sidst på ugen efter nogle søgninger virker svartiderne mere stabile. Det er stadig ikke Google-niveau, men dog acceptabelt set fra mit temperament. Så jo, på det område virker det som at Infomedia er blevet bedre siden nytår.

Anonym sagde ...

Kære Erik,


Tak for det :-) Vores tal siger også at vi er meget mere stabile nu.

Søgningerne kan godt blive lidt hurtigere - men til forskel fra Google bruger vi jo ikke såkaldt "predictive search". Google gætter jo faktisk bare på hvor mange resultater, der er på en given søgning. Det er derfor du oplever, at der pludselig mangler nogle sider i søgeresultaterne. Mens vi faktisk finder det helt præcise tal for antallet af hits ved at søge ALT materialet igennem og ikke bare 10% som Google gør.

Det betyder, at du kan stole på at det antal artikler, en Infomedia-søgning finder, er korrekt.

Endelig skal vi jo afregne til vores leverandører (medierne). Det betyder, at vi skal fortage en række registereringer hver gang man søger som Google heller ikke laver, da de jo ikke (endnu) sender penge tilbage til ophavsretshaverne. :-)

Summa summarum: Vi komemr til at blive lidt hurtigere - men Google-speed kan vi nok ikke komme op på.

MVH


Anders