lørdag den 18. maj 2013

Google+: To skridt tilbage, et skridt frem

Google+ har ændret udseende og funktioner: Stream og Hangouts er blevet ændret. For mig er det nu mere fotoer som har interesse. Efter at have brugt Picasaweb i mange år, skiftede jeg - desværre - det ud med Google+. Og måtte bruge en workaround for at bibeholde de mange gode elementer dér. Redningen blev at lære at sætte noredirect=1 efter adressen. Så det var med nogen spænding jeg gik i gang med at teste om Google+ har fået kompenseret. Et foreløbigt svar: Jo, på visse områder. Og jeg er nu ikke længere helt så ked af at have skiftet fra Picasaweb til Google+. Me-en.

Mere lagerplads

Først er der lagerpladsen. I introduktionen fortæller Google nu, at man har ubegrænset plads. Ellers har Google jo sat en grænse på 15 GB på ens samlede mængde emails, fotoer, dokumenter mm. Men her fortæller man altså at der ikke er grænser for hvor mange fotoer og videoer man kan uploade til Google+. Billeder lagret i Google+ vil automatisk blive omdannet til 2.048 pixels. Og det er gratis. Lige som videoer under 15 minutter.

Fanebladene

Google+ Photo er nu organiseret i forskellige faneblade. Hvor der er kommet nogle tilføjelser:
  • Photos. I fanebladet Photos får du vist samtlige dine fotoer. Jeg kan ikke umiddelbart se nogen fordel ved det. Men jeg har også tusindevis af fotoer, så det virker mere forvirrende end oversigtligt.
  • Albums. Fanebladet Albums er blevet mere Picasaweb-agtigt end det gamle Google+-layout. Og det er en klar fordel. Men inde i et bestemt album ligner det stadig Google+. Hele højremenuen fra Picasaweb med bl.a. kort, hvem du har delt med, tags mm. er der ikke. Inde i et bestemt foto er der til gengæld kommet flere oplysninger a la dem i Picasaweb med.

Sådan ser den nye Google+ Foto ud. Specielt under detaljer er det blevet meget bedre Kortet er med! Over fotoet er der stadig nogle simple, men praktiske redigeringsmuligheder.

Det er godt, synes jeg. Bl.a. er kortet nu med, under Photo Details. Du kan stadig lave nogle elementære billedbehandlinger, og de ser modsat før i tiden ud til at virke. Der er også kommet en funktion der hedder Enhancing. Jeg kan ikke rigtig se hvad det er den gør.
  • Highlights. Dette er sådan en "smart" funktion som jeg ikke rigtig kan se nogen ide i. Men det tiltrækker muligvis en bestemt brugergruppe.
  • More. Her er det vel især Auto-backup der kan være nyttig. Denne funktion betyder at du automatisk kan uploade fotoer og videoer fra din mobil til Google+ (Android-telefoner, fx).
I vejledningen er der et afsnit om sammenhængen mellem Picasa Web Albums og Google+. Jeg kan ikke huske om det var der før, men jeg mener ikke at have set det før. Måske har der været en del kritik fra de som synes at Picasa Web Album er bedre end Google+ Foto. Vejledningen slårfast at Google+ bliver det nye hjemsted for fotoer. De venner du deler album med, kan også dele dem med andre, medmindre du aktivt blokerer for det.

Plus-knappen

Men generelt er det +1-knappen Google gerne vil have os til at bruge. Man skal ikke tage fejl af at søgning er Googles kerneprodukt. Siden november 2011 har satsningen været at kunne levere personligt tilpassede søgninger til den enkelte bruger. Det betyder at de personlige tilkendegivelser (+1-funktionen) er vigtige for at Googles satsning lykkes. Uden personlige tilkendegivelser, ingen personlige resultater. Og der skal være rigtig mange, har jeg fundet ud af, før det begynder at påvirke søgeresultatet. Så hvis man er med på ideen, er det bare med at komme i gang med at plusse hvor man kan.

Ingen kommentarer: