torsdag den 23. maj 2013

Google slår plads på tjenester sammen

Hidtil har Google udbudt separat plads på sine forskellige tjenester, Google+ foto, drev og mail. Det har hidtil været gratis at have 10 GB mail og 5 GB på drev og Google+ Foto. Men Google vil nu gøre det nemmere ved at udbyde 15 GB gratis. Det vil fx betyde at man kan udnytte den frie plads på Gmail til at uploade flere fotoer. Tilsyneladende. For hvis jeg kigger på den oversigt, som Google selv henviser til (storage page, siden hvor det fremgår hvor meget du har lagret hvor), så ser den sådan ud:

Sådan ser min storage side ud. Jeg har brugt 0,54 GB ud af 5 GB. 0,1 på drevet og 0,4 i Google Plus Foto. Men jeg kan ikke se at jeg har omkring 0,5 GB på mailen. Vil det mon betyde at jeg snart kan "overføre" fx 8 ud af 9,5 ledig mailplads til fotoer? Og hov, hvor blev de 15 GB egentlig af?

Ifølge Google Drive Blog. kan det være fordi siden endnu ikke er opdateret til de nye forhold. Det skulle betyde at det bliver mere overskueligt hvad du har de forskellige steder. Kigger jeg nederst i min Gmail, finder jeg hvor meget jeg har brugt af pladsen her, og der står 5% af 10 GB. Det har taget omkring 10 år, så hvis det gennemsnit holder, skulle jeg have plads på Gmail til de næste 200 år. Formentlig gælder det nye ikke endnu. Skulle man overskride grænserne, har man altid mulighed for at købe mere plads. Disse tal er heller ikke ajourført, men pt koster det for drev og foto $ 2½ pr. måned for 25 GB og $ 5 pr. måned for 100 GB.

Til billedet skal tilføjes at jeg har brugt Foto i mange år. De 400 MB Google+ Foto plads stammer fra omkring 2.400 fotoer som er lagret på det forhenværende Picasaweb, nu Google+ Foto. Heraf udgør mine to weblogs ialt 637 fotoer. Resten er privatfotoer. Det kunne umiddelbart se ud som om det var meget små fotoer. Det er rigtigt, for kun 830 er deciderede digitalfotoer, mens resten er indskannede, ældre negativbilleder eller skærmdumps (de sidste fylder ikke ret meget). De "rigtige" digitalfotoer fylder godt op. Fx de 71 fotoer for 2013 kræver 274 MB, altså knap 4 MB pr foto.


Ingen kommentarer: