onsdag den 12. december 2012

Flere Google eksperimenter

Hvis du bruger den engelske udgave og klikker på Search Tools, er der en funktion som hedder Reading Level. Det vil fremkalde en lille menu over søgeresultaterne hvor du kan vælge at afgrænse søgningen til Basic, Intermediate eller Advanced. Og der er også nogle procenter på hvor mange disse udgør af de samlede søgeresultater.

Hvis du bruger den danske, vil denne funktion ikke komme frem. Den burde i givet fald komme under Søgeværktøjer. Men jeg har ikke spottet den. Google omrokerer en del for tiden, så jeg skal nok vare mig for at forsikre dig om at den ikke er der. 

I Googles egen forklaring på Reading Level står der kun forklaret hvordan du skal gøre. Ikke hvordan denne funktion er blevet til. Det er svært at give et kvalificeret gæt på hvad det er der sker.

Jeg har eksperimenteret lidt med forskellige søgninger og klikket Advanced. Det ser ud til at et af kriterierne er at flytte PDF-filer højere op i søgningerne. Men det kan også være fordi de har nogle 'advanced' internetadresser, jeg ved det ikke. Hvis det er rigtigt, stemmer det godt med mine egne anbefalinger om at lave en ny søgning på intitle: og på filetype:pdf.



Her har jeg indstillet den på Advanced. PDF-filer rykker op foran. Men hvad de bagvedliggende mekanismer er, må forblive uvist.

Så vi må nøjes med Googles forklaringer på hvorfor de har gjort dette:


Sometimes you may want to limit your search results to a specific reading level. For instance, a junior high school teacher looking for content for her students or a second-language learner might want web pages written at a basic reading level. A scientist searching for the latest findings from the experts may want to limit results to those at advanced reading levels.

Det kunne nu være rart at vide. Men mon ikke visse adresser, filtyper osv. spiller ind? På nogle forum på internettet er der nogen som mener at din personaliserede søgning (Webhistorien) vil komme til at bære præg af  hvad du vælger. Nu vil jeg prøve at vælge Advanced et stykke tid. Så for vi (måske) at se et resultat.

I det hele taget kan det godt betale sig at bruge .com-udgaven for tiden og klikke i Search Tools. Her til morgen var der ud over Reading Level også mulighed for Personal, Nearby og andre. Dem har jeg ikke set før. De kan dog have været der alligevel. Jeg går ikke og checker hver uge. Og de kan være forsvundet når du læser dette.

Ingen kommentarer: