tirsdag den 11. december 2012

Søg billeder - med billeder

Den 30. november kunne man på Google+ se en omtale af nogle nye faciliteter i Google Billedsøgning. Der er forskellige muligheder. En er at "trække" et billede som du har fundet fra din egen computer eller på internettet ind i søgefeltet. En anden måde er at klikke på kameraet yderst til højre i søgefeltet. Der kommer så en boks med forskellige muligheder:

Her er igen to muligheder: Du kan uploade et billede fra din computer. Der skulle så komme nogle billeder som Google Billedsøgning synes ligner. Det har jeg gjort i nedenstående eksempel. Øverst til venstre er billedet jeg har uploadet. Et foto fra 2003 af denne weblogs ophavsmand.

Ligner det så? Tja, med lidt god vilje er der da nogle personer som sidder i samme stilling, men derudover er det nu så småt med lighederne, synes jeg. Måske virker det bare ikke på dette billede. Først og fremmest kan jeg ikke rigtig se hvad jeg skal bruge det til.

Den anden mulighed er at indtaste et billedes internetadresse. Her copy/paster du adressen ind i den ovenstående boks, og får så fx nedenstående resultat:

Heller ikke her er det til at sige hvorfor. Altså, der er selvfølgelig noget med farven på hatten der matcher de øvrige billeder. Men ellers det ikke lige til at se hvad hensigten er. Utilfredshed kan måske afhjælpes. Bare søg en gang til, og der kommer andre resultater. I mit eksempel resultatet som nedenfor:

I dette tilfælde er det måske mere hudfarven der har vægtet. Hvorfor jeg skulle have nogen lighed med nogle asiatisk udseende babyer er uvist. Jeg er da smigret over at den viser nogle unge mennesker, tilsyneladende betragteligt under min alder.

Men: Selv om det virker som Google Billedsøgning gør sit bedste for at eksperimentere med billeder, så har jeg ikke kunnet finde andre muligheder i det end underholdning. Indtil videre, i hvert fald. For Google beta-produkter har det med at blive bedre. Så måske er det bare et spørgsmål om at vente.

Der findes også nogle udvidelser til Chrome og Firefox som skulle gøre det lettere for processen. Du behøver så blot at højreklikke på billeder du har fundet på internettet og dernæst umiddelbart søge på Billedsøgning. Det kan læseren så eksperimentere videre med.

Link
Google+ Posts. 30. november.

Ingen kommentarer: