onsdag den 1. februar 2012

Sande eller falske identiteter

Hvis du vil begå dig på internettet og fuldt ud udnytte fx Googles søgefaciliteter, er det svært at komme uden om at oprette en konto. Har du oven i købet behov for at bruge en af de sociale netværkstjenester, er det et must. Enhver der har oprettet en konto, har sikkert stillet sig selv spørgsmålet: Hvor privat kan jeg tillade mig at være. Kan jeg fx tillade mig at optræde med en falsk identitet?

Hvis du checker profiler på Facebook, vil du opdage at mange af dem er falske identiteter. Fiktive personer. Men ophavsmanden er selvfølgelig rigtig nok. Hvordan kan det nu være? Facebooks politik er jo ellers at de kun tillader "rigtige" profiler (samt fansider og.lign.).

Det er ikke ualmindeligt at mange har falske profiler. Det kan fx være en arbejdsprofil og en privat, politisk forfulgte som optræder under pseudonymer (jvf. det arabiske forår),  mindreårige og andre.

 Georg Gearløs? Mon det nu kan være rigtigt? Formentligt ikke. Så det er nok endnu et eksempel på en uægte profil på facebook.

Facebook har åbnet mulighed for at lave en Page når nogen ønsker flere profiler. I sidste uge slækkede Google+ på kravene om hvad du må kalde dig. Kæle- eller øgenavne, fødenavne, kendte kunstnernavne og pseudonymer og navne med andre skrifttyper er nu tilladt. De kan dog ikke erstatte rigtige navne, og det kan tage nogen tid før det alternative navn bliver godkendt.

Dette er rettet ind på at på den ene side ikke vil tillade falske profiler, på den anden side godt ved det finder sted og derfor i stedet "legaliserer" det, så de kan holde styr på hvor mange af den slags der eksisterer.

Om det har nogen praktisk betydning, ved jeg ikke. Facebook og Google checker ikke om de oplysninger du bruger til at oprette en konto er rigtige (det ville også kræve opslag i folkeregistre o. lign.). Så derfor kan du kalde dig Georg Gearløs uden at du af den grund vil få lukket din konto.

Der er flere interesser i det: Brugerne har som nævnt måske behov for en vis form for anonymitet. Annoncørerne som finansierer tjenester som fx Google og Facebook, har interesse i at antallet af brugere er opgivet så præcist som muligt. Tjenesterne selv står lidt midt i mellem og forsøger at virke troværdige over for begge parter. Uofficielt er en konto og et navn blot endnu en måde at få omsætning i butikken.

Så derfor siger sociale tjenester som fx Google+ og Facebook et og gør noget andet. Officielt og af hensyn til annoncører vil de gerne give indtryk af at være troværdige. Dvs give indtryk af at der er kun "rigtige" profiler. Eller at der i hvert fald er styr på de falske identiteter. Måske også i en stiltiende accept fra alle parter om at sådan er spillet.

Link
Read Write Web.

Ingen kommentarer: