lørdag den 3. december 2011

Free Full: Pdf-søgemaskine

LinkedIn netværk kan være nyttige. Et af de bedre tips jeg fik ved at følge Internet Librarian International netværket dér, var en henvisning til en pdf-søgemaskine. Pdf-filer er efter min mening et problembarn i Google. På mine kurser anbefaler jeg altid at du gentager din søgning og tilføjer filetype:pdf. Pdf-filer har nemlig en tilbøjelighed til at putte sig bagest (pga. Page Rank). Men netop pdf-filer plejer at være kvalitetsfiler (sådan da).

Men hvorfor ikke bare lave en søgemaskine som udelukkende søger i pdf-filer? Det var en sådan søgemaskine jeg fik et tip om. Free Full Pdf. Jeg kan se at den er lavet som tilpasset søgemaskine via Google. Men den søger formentligt ikke via Google. Det kan du hurtigt afgøre ved at sammenligne en søgning på "bjørn lomborg" i Free Full Pdf og "bjørn lomborg" filetype:pdf i Google.

Ifølge sidens egne oplysninger søger den i 80 mio. pdf-dokumenter af videnskabelig art, artikler, patenter og afhandlinger. Dem kan du afgrænse til. Ellers er det kun muligt at afgrænse i tid.

Det første du vil bemærke er at fundene er markant anderledes. Spørgsmålet er så: Hvad er forskellen? Google finder langt flere pdf-filer (lidt over 800 mod 9), men er de bedre? Lad dig ikke narre af at Google angiver 6.000 pdf-filer. Bladrer du listen igennem, opdager du at der kun er 1/10 af det opgivne tal. Men interessant er det at Free Full finder en del onlineartikler fra danske fagtidsskrifter fra bl.a. Statsbiblioteket. Det er godt for fx studerende og forskere.

Af problemer har jeg noteret: Døde link, linkene fører til et abstract hvorfra du så skal betale for dokumentet eller at fundene ikke er pdf-filer men almindelige html-sider. Der kan være andre (linkene er kun eksempler).

Jeg vil overlade det til læserne. Jeg synes at fund i Free Full kan være brugbare, og i hvert fald anderledes end Googles. Konklusionen må nok nærmest blive: Generelt kan det betale sig at søge pdf-filer (som vanligt), og det kan godt betale sig at søge i begge søgemaskiner. De supplerer hinanden.

Ingen kommentarer: