tirsdag den 29. november 2011

Overblik over ændringer hos Google

Som tidligere nævnt har næsten samtlige Googles produkter gennemgået en revision. Og mange af dem er eller vil blive lukket ned. Det kan være svært at danne sig et samlet overblik. Jeg kan slet ikke følge med i revideringen af Google-Guide, så her et kort resume af hvad der ikke længere eksisterer, eller er planlagt til at blive nedlagt:

  • I marts lukkede Google Gears, og fra 1. december ophører supporten til den. Det har mest betydning for meget nørdede internetsøgere, så det er nok de færreste der begræder det.
  • Den 19. december lukker Google Bogmærkelister. Altså de hvor du kunne dele bogmærker med andre (lidt a la Delicious). Selve Google Bogmærker ser dog ud til at fortsætte.
  • Den 1. marts 2012 lukker Google Friend Connect. Det er den du kan se i denne weblogs højremenu. Dog vil den stadig eksistere for Blogger, så den vil altså ikke blive fjerne for Internetsøgnings vedkommende. For alle andre opfordrer Google i stedet at lave en Google+ side.
  • Search Timeline bliver fjernet (hvis den da ikke allerede er det). For historisk interesserede anbefaler Google at bruge Google Trends eller Google Insight.  
  • To danskere var aktivt involverede i Google Wave, og det blev lanceret under stort medieståhej. Men Waves slog aldrig rigtigt igennem. Personligt syntes jeg at det var alt for overlæsser med faciliteter, og jeg fandt aldrig ud af at bruge det rigtigt. Det var jeg åbenbart ikke alene om, så 31. januar 2012 lukker den delvist ned for så endeligt at lukke og slukke 30. april.
  • Knol var forskeres mulighed for enkelt at få deres dokumenter uploadet. Men det blev åbenbart ikke en succes, for 1. maj lukker den. Indtil da har forskerne mulighed for at trække deres dokumenter tilbage. Efter at have lavet nogle prøvesøgninger i den, må jeg sige at Knol nok mere var en god ide, end en god praktisk udførelse.
  • Google Health var en service som Google lavede for borgere i USA. Det fungerede lidt ligesom Sundhed.dk. 1. januar lukker den ned. Næppe noget som vil få betydning i Danmark.

En konklusion på dette kunne være at selv Google ikke er i stand til at hamle op med alle former for internetaktiviteter. Der er stadig områder hvor de enten ikke fandt et område der var værd at opdyrke, eller området allerede var/er dækket ind af firmaer som forbrugerne foretrækker. Mange af faciliteterne er så i stedet indarbejdet i Google+. Men det er en helt anden sag.

Det ser ud som om at Google har satset meget stort på at Google+ skal blive en succes. Dvs. samle mange aktiviteter på et sted. Personligt må jeg sige at jeg har en del udbytte fagligt af at bruge Google+. Der er personer som jeg har fundet til mit "følger"-netværk som giver ganske gode tips. Da det ikke bliver brugt af mine private bekendte, hælder jeg mere til Facebook.

Ingen kommentarer: