Facebook er gentagne gange blevet kritiseret for at sløse med fortroligheden af det som brugerne lægger. Men indtil videre har der ikke været andre konkurrenter, så det har firmaet bag stort set valgt at se stort på. Med Googles lancering af Google+ ændrede det sig, og det har også kunnet mærkes på Facebook.
Ikke at sikkerheden er blevet skærpet. Men det er nu blevet nemmere og mere synligt. Der synes at være en stiltiende aftale blandt internetfirmaer om at lægge en menu øverst til højre med login og direkte adgang til kontoindstillinger. Det gælder Yahoo, Google, Linkedin og Facebook. Det kunne ellers tidligere være en træls affære fx at skulle skifte kode. Hvor var det nu den pågældende konto havde lagt det? Og hurra for det, set fra forbrugersynspunkt, hvor det bare er irriterende at skulle omstille sig fra det ene til det andet.
Med to klik er du faktisk allerede der hvor du skal være (Privatindstillinger). Noget der er værd at bruge lidt tid på, er hvordan tags virker. Tags er de emneord som andre (eller du selv) sætter på fx fotoer.
I denne menu kan du styre hvordan billeder bliver offentliggjort, for hvem og hvor henne. Brug lidt tid på at sætte dig ind i de fem forskellige muligheder vist på billedet herover. Ifølge medierne er især unge ikke altid fuldt bevidste om hvordan de kommer til at fremstå på Facebook. Når fx arbejdsgivere checker dig på Facebook, er det måske ikke ligefrem en fordel at du optræder med en gevaldig kæp i øret på de fleste fotoer.
Læs mere på
ComOn.
Search Engine Land.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar