tirsdag den 26. maj 2009

Nyt på Yahoo og Google

Søgemaskinerne har efterhånden fundet en form hvor det er svært at se de helt store fornyelser. Godt nok er alle enige om at de er utilstrækkelige, og kritikken berettiget. Men der er endnu ingen som har kunnet pege på en løsning af disse problemer.
Derfor er jeg altid lidt skeptisk hvad angår nye ideer. For nu at skære det ud i pap: Jeg vil gerne se at disse ideer virker. At påpege et problem, løser ikke problemet. Det kan være indgangen ti at få det løst. Alene dette at formulere det, har en værdi i sig selv.
Det er et sådant forslag Yahoo luftede midt i maj om hvordan de forestiller sig fremtiden ser ud for søgning på Yahoo. Tiden hvor vi oplevede kapløb om at reklamere med flest indekserede internetsider er nu forbi. Allerede for 2-3 år siden blev den aflyst da det viste sig at den gammelkendte sætning om kvantitet ikke er lig kvalitet var særdeles rigtig.
Yahoo har i stedet lanceret forskellige strategier for fremtidens søgning under overskrifterne:
  • Search Assist.
  • BOSS.
  • Search Monkey.
  • Search Pad.
Manøvren går ud på at komme videre end dette at finde de 10 bedste fund. Ideen bag er at gøre søgningerne mere praksisorienterede i forhold til folks hverdagsbehov.
Overraskende nok (joke) lancerede Google få dage senere nogle nye ting på websøgningen. Du kan allerede nu afprøve det i den engelske udgave af Google. Klik på “Show options" på statuslinjen. Den findes ikke i den danske udgave. Nogle af dem er endnu ikke sat i værk, det drejer sig om nogle Exalead-lignende afgrænsningsmuligheder:
  • show results in certain languages
  • show/group results by topic
  • show results on a map
  • group results by people
  • group results “by topic on a map”
  • show page previews of each search result
  • show pages “I’ve seen before” or “I’ve never seen”
Men der er allerede nu noget at kigge på. Det bedste er sådan set at afprøve det selv. Som sædvanlig oplyser Google ikke hvad de gør. Men som sædvanligt fristes man til at sige så virker det! Kig på billedet herunder. I venstremarginen er der fire underdelinger: All Results, Any time, Standard results og Standard ViewHer er venstremenuen endnu ikke udfoldet. Men hovedoverskrifterne viser mulighederne.
Under All results kan du afgrænse til Video (fra Google Video og YouTube), Forums og Reviews (det er lidt uklart hvad det er, men det synes at være anmeldelser af varer, leksikonopslag og andre nøglesider).
Any time giver dig mulighed for at afgrænse til Recent results (og med det menes de seneste timer), Past 24 hours, Past week og Past year
Standard results synes at være inspireret af Exaleads måde at præsentere fund på ved at vise et lille billede af siden.
Den sidste overskrift, Standard View, dækker over visuelle visninger af fundene. Se på billedet nedenunder af det såkaldte Wonder Wheel.

Googles Wonder Wheel visning. Det er muligt at klikke videre. Også noget som andre visuelle søgemaskiner har lavet. Men her i Googles vanlige stil: Hurtig og effektiv.
Google skulle endvidere pusle med planer om andre måder at præsentere fund, Google Squared. Her vil fundene være i et regneark som du kan arbejde videre med, fx søge på det som en database.
Link
Search Engine Land. Om Yahoo.
Search Engine Land. Om Google.
Pandia Post om Google.

Ingen kommentarer: