lørdag den 28. februar 2009

At last: Last.fm

Som nævnt tidligere på bloggen har jeg opgivet at bruge Yahoo Music og i stedet skiftet til Last.fm. Hovedpointen i Last er den samme som på Yahoo Radio: Du skaber din egen radiostation som spiller ny og gammel musik som du kan lide. Og du skal have en konto.
Men alligevel er de to meget forskellige. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg synes den ene er bedre end den anden. De er bare - forskellige. Og jeg vil absolut anbefale begge. Som det også fremgår af kommentarerne fra Peter, er det vist kun mig der ikke kan få Yahoo! til at fungere ordentligt.
Yahoo's 6 former for medlemsskab og ratings fra 0 til 5 har Last ikke. Konceptet er mere iTunes-agtigt, og ligeledes er udvalget af musik. Bl.a. er der masser af dansk musik. På Yahoo har jeg aldrig hørt noget. Jeg tror det må være samme database som min iTunes.
Hvor indgangen i Yahoo var forskellige overordnede genrer, er det stik modsat hos Last. Her er udgangspunktet de enkelte kunstnere. For hvert navn er der en radio. Men den spiller nu ikke kun musik derfra. Der er mange beslægtede musiknavne. Og de er rangeret efter hvor meget de ligner.Udpluk af opsætningen på Last.fm. Radioen afspiller direkte i browseren. Der er links til yderligere oplysninger om kunstneren, lignende grupper, koncerter, bestilling (iTunes) osv. Alt sammen overskueligt, og meget selvinstruerende.
Ydermere er der forskellige radioer. Igen modsat Yahoo som du bare tændte for: Dit Library, dine yndlings, beslægtede osv. Men de mere avancerede kræver at du betaler. Som nævnt er det kun muligt at udelukke numre og at tilføje numre til sit yndlingsgalleri. Her fandt jeg ud af at jeg egentligt havde været lidt irriteret på Yahoo hvor du skal rate hver gang du hører et nummer for at få det fulde udbytte af radioen.
Der er ingen reklamer modsat Yahoo Radio, hvor der efter ca. hvert femte nummer var et halvt minut med et reklameindslag eller en omtale af radioen selv.
Afspilningen forløber nogenlunde som på en almindelig musikafspiller, og ligesom Yahoo går der en gang imellem koks i maskinen. Yahoo Radio havde det med at stoppe. Last hakker i det (selv på en superhastig forbindelse). Men igen: Det klares meget nemt ved at genstarte, og så tit sker det altså heller ikke.
Hvis du bliver glad for radioen, kan du downloade en gadget ved at skrive til Last. Det er også muligt at downloade software. Last er ikke i øvrigt for børn under 13.
Alt i alt har jeg fundet mig godt tilrette hos Last. Men jeg har nu heller ikke de store forventninger til radioer. Jeg stammer fra en tid hvor radioen kværnede i baggrunden og hvor man en gang imellem stoppede op for at høre sit yndligsnummer og for at høre hvad nyt der nu var på musikscenen. Til de formål er begge radioer vidunderlige. Om yngre lyttere kræver andet og mere, skal jeg ikke kunne udtale mig om. Nu er I advaret!

Ingen kommentarer: