mandag den 11. juni 2007

Dogpile om søgemaskinernes overlapning

Dogpile er en metasøgemaskine, så en gang imellem laver den nogle undersøgelser af hvor meget søgemaskinerne overlapper hinanden. Dogpile har en naturlig interesse i at den er så stor som mulig. (Ellers var der jo ingen grund til at bruge Dogpile). Jeg har ikke selv statistik over det, men bruger Firefox' meget fikse standardindretning med at kunne skifte hurtigt mellem søgninger i Yahoo, Google, Exalead og andre efter behag.

Ved at klikke i Firefox' søgefelt, kan jeg efter behag søge i de forskellige søgemaskiner, og tilføje de som jeg bruger meget. Til højre kan du se hvilke: Ud over de almindelig søgemaskiner også den danske biblioteksbase, Bibliotek.dk, forskellige weblogsøgemaskiner og eBay. Derudover er der nederst en mulighed for at søge efter endnu flere. Internet Explorer 7 har samme mulighed. Men her er det Microsoft som bestemmer hvilke søgemaskiner jeg kan tilføje. Da applikationerne på Firefox er open source, kan enhver i princippet fremstille en og tilbyde andre dem.

Dogpile sammenlignede to gange i 2005 søgemaskinerne. I april Google, Yahoo og Ask var 3,2 % af første fund det samme i alle tre. I juli lavede Dogpile så samme undersøgelse hvor også MSN var med. Her fandt Dogpile ud af at 1,1 % af de første resultater var ens i alle fire. Den aktuelle undersøgelse er fra april, og her er tallet faldet til 0,6 %. Af øvrige interessante hovedtal er:
  • 88,3 % af alle resultater fandtes kun af 1 maskine.
  • 8,9 % blev fundet af to af dem.
  • 2,2 % blev fundet af tre af dem.
  • 0,6 % blev fundet af alle fire.
Dogpile fokuserer meget på første fund, og dette var for alle søgemaskiners vedkommende mellem 70 % og 80 % unikke. Men tallet siger stadig ikke så meget. Min erfaring er at mindst 2-3 hits normalt vil være gengangere, blot forskelligt fordelt mellem de første 10-20 hits. Og de fleste internetsøgere nøjes vel ikke med blot at kigge på det første fund.
Der er endvidere statistik for de sponsorerede links, men dem må du selv kigge efter i rapporten.
Dogpiles indledning vidner om hvad hovedsigtet med sådanne undersøgelser er: Brug Dogpile i stedet for at lave de samme søgninger i 3 eller 4 søgemaskiner. Men jeg er uenig. Jeg anbefaler i stedet at man bare bruger Firefox, og i stedet for MSN og Ask tilføjer Exalead. Den har Dogpile slet ikke taget højde for.
Dogpile's undersøgelse viser heller ikke overlappet hvad angår de første 10-20 fund. Min intuitive erfaring er at de ofte (uden at have talmæssig belæg for det) er mere ens end Dogpile's tal lader ane.
Men derudover er der andre interessante statistikker i Dogpile's rapport, bl.a. nogle skøn over størrelserne på søgemaskinernes indekser (side 8 i rapporten). Det stammer godt nok fra 2005. Internettet skulle dengang indeholde omkring 10 mia. dokumenter. Jeg har ikke fundet nyere tal.
Links
Dogpile, henvisning til Doc-fil.
Snuppet fra Search Engine Land.

Ingen kommentarer: