søndag den 21. januar 2007

Her og der: Det offentlige opruster digitalt

For to uger siden åbnede Borger.d (se omtale på Internetsøgning 4. januar). Nu meddeler It- og Telestyrelsen at den allerede har haft knap 250.000 besøgende, set i forhold til de max 75.000 der besøgte Danmark.dk og Netborger.dk. Det må siges at være imponerende, så hatten af for det.
Og nu vi er i gang med det offentlige, så har en af delstaterne i USA, nemlig New York, nu vedtaget at fra 1. marts i år skal alle offentlige institutioners møder skal udsendes. Det sker fordi det man mener at i et demokratisk samfund bør al offentlig virksomhed ske åbent. Faktisk eksisterer der en lov om åbne møder, men da flertallet aldrig kan møde op til møderne, har delstaten nu altså taget konsekvensen.
Herhjemme kan jeg kun komme i tanker om TV4, som på et tidspunkt udsendte direkte fra Folketingets møder. Men det kan jo være at der er nogle kommuner som gør det samme. Dog næppe fra alle de møder som holdes offentligt. Ideen er ellers nærliggende. Teknikken er ligetil, det hele kan lægges ud på internettet, direkte eller i form af podcasts.
Hermed er ideen givet videre til de offentlige myndigheder. Hvis ellers ikke nogen allerede har foreslået det. Og de ellers læser denne weblog.
Og så er dette den første post med New Blogger. Jeg har endnu ikke haft tid til at kigge i om der er afgørende nyt.'You will lose many of the changes you previously made to your template'. Det var advarsel nok til at jeg ikke trykkede på 'Upgrade your template'.
Og jeg har heller ikke turdet klikke på ovenstående link til at få fornyet mit template. Jeg har nemlig lavet så mange ændringer i højremenuen, at jeg ikke orker at starte forfra. Måske har nogen erfaringer med at gøre det, i så fald hører jeg gerne om det.
Link
Pressemeddelelse fra IT og Telestyrelsen.
Pressemeddelelse fra Staten New York.
Borger på Nettet (hæfte).

Ingen kommentarer: