fredag den 22. december 2006

Mine favoritsøgemaskiner

Det er jul. Det er nytår. Af og til spørger nogle deltagere på kurserne om jeg virkelig bruger alle de søgemaskiner, som jeg præsenterer. Og det gør jeg (naturligvis) ikke. Kurserne skal blot præsentere en vifte af muligheder, som deltagerne så efter behov kan plukke fra og bruge i det daglige.
Hvilke søgemaskiner bruger jeg så selv meget/mest? Her er en lille liste. Den vil naturligvis ikke være som andres. Prøv selv at gå på jagt efter dine favoritter på Internetvejledningen, især under specielle søgninger.
  • Google er den bedste. En søgning skal være meget dårlig for ikke at finde mindst et godt fund blandt de første. Problemet er så bare når du skal finde flere. Her kræver det et mere indgående kendskab til søgning
  • Yahoo er den næstbedste, og nok meget underkendt i Danmark, i modsætning til i USA.
  • Exalead er et skægt alternativ til såvel Google som Yahoo. Ikke at jeg bruger den så flittigt som de to, men især mappeinddelingerne kan være nyttige og inspirere til nye søgeord.
  • Firefox’ søgefelt leveres som standard ved download. Jeg kan slet ikke forstå de som stadig hænger fast i Explorer. Firefox er mere sikker, har mange flere muligheder for at brodere videre og søgefeltet til højre for adresselinjen er et eksempel. En slags metasøgemaskine så du ikke behøver at switche fra den ene til den anden.
Udover disse generelle søgemaskiner, så bruger jeg også en del specialsøgemaskiner.
  • Yahoo Nyheder er min fortrukne til at søge nyheder. Jeg synes den er bedre end Googles, især fordi den har danske nyheder med. Men mon ikke det nye år bringer en dansk Google news? Så får vi se.
  • Google Maps er et eksempel på Googles teknologi: Nem at bruge, hurtig og kvaliteten i top. Jeg har også Google Earth som på det seneste er forbedret kraftigt.
  • Google Books er et spændende eksperiment for en bibliotekar, og den rummer nogle perspektiver som ingen fagfælle kan sidde overhørig. Mange begyndervanskeligheder stadig. Men hold da op. Det går stærkt, også med at fylde på
  • Google Blogsearch og Technorati er selvfølgelig bloggerens interesse. Almindelige internetsøgere har næppe den store fornøjelse af weblogs, men hvad skriver andre om et emne – eller om Internetsøgning? Alt det hjælper disse to med.
  • Answers er en fantastisk effektiv metasøgemaskine til hurtige spørgsmål. Efter at New York Times har overtaget den, har den fået et kvalitetsstempel. Den er naturligvis på engelsk, så danske spørgsmål kan ikke besvares her. Men noget lignende på dansk findes ikke.
  • Catholic Encyclopedia er en oplevelse værd. Som fagreferent for religion ligger der her en række sjove om end meget gamle artikler om kristendommen. Det er lidt ligesom at genfinde glæden ved for første gang at gennembladre et leksikon.
Fritidsinteresserne har naturligvis også deres favoritter, og de tre mest brugte for mit vedkommende er
  • Yahoo Music er min private radiostation. Selv kan jeg bestemme hvilke type musik jeg vil høre. Men andre kan også lytte med, hvis de har lyst.
  • Allmusic hvor jeg kan finde et hav af oplysninger om gamle og nye bands og inden for alle musikgenrer
  • Google Reader er blevet min daglige ’avis’. Her kan jeg følge med i lige præcis de nyheder jeg er interesseret i.
Der er så også en række andre hjemmesider som jeg bruger fra tid til anden. Dine er måske nogle andre. Det skal ikke skille os ad. God jul og godt nytår til alle læserne!

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Bruger du ikke Overskrift.dk til danske blogs? ... Jeg oplever tit at Overskrift.dk er hurtigere indekseret end Technorati.(vi snakker timerniveauet og ikke dage) Samtidigt oplever jeg ofte at Technorati ikke har alt med fra en given blog. Grunden til at jeg lige tjekker Overskrift.dk før jeg evt. skriver om noget nyt fra udlandet, ingen grund til at skrive om noget andre allerede har nævnt i den danske blogverden.