Spørg (ikke) biblioteket
Scene fra en bibliotekars hverdag: En ældre herre ville gerne vide noget om Fejø. Først og fremmest om hvordan han kom derned og overnatningsmulighederne. ”Der må være en kro”, mente han. Han skulle ned og slægtsforske et par dage. Og hvis der så også var lidt generelle oplysninger om øen.Hvad kan bibliotekets bøger stille op med sådan et spørgsmål? Da der ikke er særskilte bøger om den slags for Fejø, bruger man diverse guider til hoteller, campingpladser, overnatningssteder osv. osv. (De fleste står i 46.2, hvis du skulle være interesseret).
Den eneste, som viste noget i den retning, var en Campingguide, som anviste 2 steder. Men manden var for gammel til den slags, sagde han.
Hvad sagde internettet? Tja, en ganske simpel søgning på Google, uden feltkoder eller kombinatoriske tegn gav resultatet, nemlig Fejøs officielle hjemmeside. Her stod stort set alt hvad manden havde brug for: seværdigheder, færgeafgange, busplaner. Samt den vigtige oplysning at campingpladsen var lukket i hele 2005. Jeg fik helt klamme hænder ved tanken om den svagelige, ældre herre i regnvejr efter den sidste færge er sejlet foran ”Lukket i 2005”-skiltet. Med sin ubrugelig campingguide fra biblioteket i tasken.
Derudover var der også mulighed for bondegårdsferie og leje af sommerhuse. Det var nu at komme for tæt på andre mennesker, sagde han. Men det kan næppe bebrejdes Google. Det skal indskydes at samtlige andre søgemaskiner: Yahoo, Ask, Dogpile, Exalead, Trovando, Clusty og Ixquick gav samme resultat. Kun Gigablast dumpede, da den ikke kunne tyde ø.
Der findes stadig en meget stor, omend svindende befolkningsgruppe som ikke er i stand til at foretage selv simple søgninger på internettet. For dem er biblioteket et naturligt sted at henvende sig. Selv om det nok ikke er simple søgninger bibliotekerne skal leve af i fremtiden.
Derimod er internettet i dag så kompliceret at bruge, at bibliotekarerne bør udvikle sig til eksperter i at informationssøge med meget komplicerede søgestrenge. (Kig selv i min bog, Google for alle). Søgestrenge som almindelige dødelige bør overlade til fagfolkene: bibliotekarerne.
I dette tilfælde vist bibliotekarens renderi langs reolerne sig dog i sidste ende at være tidsspilde: spørgeren kunne i princippet lige så godt være blevet hjemme. Eller bibliotekaren kunne straks have vist Fejøs hjemmeside på internettet.
Bøger er gode, men ikke til sådanne forespørgsler med flygtige oplysninger. Brug i stedet nettet. Vi fandt oven i købet en masse nyttige oplysninger, som det er umuligt at finde i bøger eller tidsskrifter.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar