onsdag den 1. juni 2005

Kelkoo Shoppingsøgning
I sidste uge nævnte Internetsøgning at Yahoo Danmarks shopping-søgning brugte Kelkoo. Den danske udgave er opbygget som et emnekatalog med 18 hovedkategorier. Det er muligt at sammenligne priser. Ifølge Kelkoo er det kun "seriøse" netbutikker der er med. Som også finansierer søgemaskinen. Kelkoo er ikke selv netbutik, kun et katalog, der henviser til butikker.
Der er en søgefunktion, men emnekatalogen er i sig selv så til pas lille at det nok er lige så let at bruge det. Søgning på cykler giver ingen resultater. Checker man efter i emnekatalogen, opdager man hvorfor: det er fordi der ingen er! Kun 2 golfforretninger. Derimod har hvert bilmærke sin menu.
Navnet Kelkoo er lydskrift af fransk "Quel Coup" (Sikken et køb). Følgende er snuppet fra en artikel i International Herald Tribune:
Kelkoo er en europæisk søgemaskine som sammenligner internetbutikker. Det er herfra Yahoo henter sine oplysninger til 10 af Yahoos landeudgaver. Yahoo opkøbte Kelkoo april 2004 for 475 mio Euro, men firmaet fik lov til at fortsætte under eget navn. Det var da Europas største. Den har 10 forskellige landeudgaver, bl.a. Danmark, Norge og Sverige. Den anvendes også af Ask og MSN.
Yahoo vil dog for fremtiden sætte sine fingeraftryk på Kelkoo, bl.a. med personaliseringsmulighed (i lighed med Yahoos udgave i USA).
Hvor længe Google vil lade Yahoo Shopping være enerådende i Europa er uvist. Googles shoppingsøgemaskine, Froogle, har Storbritannien som eneste europæiske land, men forlydender vil vide at Frankrig og Tyskland er på vej. Den store forskel på Froogle og Kelkoo er, at Froogle bygger på generel computeropbygget websøgning, mens Kelkoos også laver en manuel bearbejdning.
Læserne må selv bedømme kvaliteten. Internethandel er ikke lige mit speciale.

Ingen kommentarer: