tirsdag den 31. maj 2005

Belejlig undersøgelse for Dogpile
Dogpile har sponseret en undersøgelse af sammenfaldet af de tre sværvægtere Ask, Google og Yahoo. Ikke overraskende viser den endnu engang at det ikke er særligt stort. Samtidig reklamerer Dogpile med at man bare kan bruge - Dogpile.
Testen er udført af forskere fra Pittburgh og Pennsylvania Universiteter. Der er anvendt 10.316 tilfældigt udvalgte søgeord. Resultatet viser, at blandt de første 10 resultater er kun lidt mere end 3% af resultaterne de samme i alle tre søgemaskiner. 12% blev delt af to søgemaskiner, mens 85% var helt unikke for en søgemaskine. Undersøgelsen skulle også vise at metasøgemaskiner er bedre. Netop som Dogpile har lanceret en ny version. Se tidligereIntetnetsøgning.
Dogpile skulle i et vist omfang være i stand til at "forstå" meningen med en søgning, altså om det fx sker i købsøjemed eller rent informativt. Om brugerne af Dogpile også mener det, vil tiden vel vise.
Undersøgelsen er kommenteret bl.a. i artikler i Information Week og Librarian in Black

Ingen kommentarer: