3. personalisering hos Google
Først kom den upersonlige personalisering af Googlesøgninger, så kom den personlige personalisering MySearch, og nu kommer så også personalisering af forsiden af Google. Det går ud på, at i stedet for det normale søgebillede med søgelinjen, kan man bede om at få forskellige personlige oplysninger frem under søgelinjen: beskeder fra Gmail (hvis man har sådan en - ellers skal man oprette en Google-konto), nyheder (fra fem forskellige tjenester, bl.a. New York Times, BBC og Google News), vejret (kun i USA), film, dagens ord og et par andre. Når man vælger en, er der et dropdownvindue med varierende antal muligheder.
Det går ganske nemt og hurtigt at sætte op - hvis man altså har den Gmail-adresse: Man afklikker bare en eller flere af de 12 forskellige valgmuligheder. Trykker på Save Personalization, og så bliver man bedt om at logge ind på sin Google-konto. Straks kommer man så tilbage til Google-søgning, men nu med personaliseringerne fremme.
Det er muligt at flytte rundt på siden efter eget ønske. Hvis man synes at det er sjovt.
Hvad angår nyhederne er de altså noget USA-centrerede. Heldigvis er BBC dog også med! Da jeg kiggede, havde BBC nyheder om stamceller, om EU-politikere udvist af Cuba og Saddam Husseins nu ret kendte underbukser. Google News bragte udelukkende nyheder fra USA. Det eneste lidt smarte er måske overskrifterne fra ens Gmail. Man behøver ikke være bange for at andre kan kigge i ens gmail-breve: Det er kun overskrifterne, der kommer frem.
Lidt tyndt måske. Men (suk) er det altså for 117. gang en beta-udgave? Yahoo, MSN og andre har haft noget lignende kørende længe (med forstavelsen "my"). Det er lidt ironisk at tænke sig, at det var Google som med sit enkle design, skabte en revolution i 1999. Yahoo og andre måtte pænt googlisere deres portal-udseende dengang. Nu begynder Google så ad bagvejen at efterligne Yahoo. Med Googles første udspil behøver hverken Yahoo eller MSN at ryste i bukserne. Slet ikke i Danmark, hvor Yahoo nu ifølge Politiken vil genåbne deres danske portal.
Kort sagt: endnu et brugergrænsefladefænomen. Som vi har set så utroligt mange af i det forløbne år. Det ser ud til at de mange penge er gået til forskning i det. Det er også OK: det gør da alt sammen livet meget lettere, hvis ellers man kan finde ud af, hvilket produkt/søgemaskine man ellers vil holde sig til. Og det er vel også meningen med alle disse påfund: de skal holde brugerne til en bestemt søgemaskine. Man kan ikke lade være med at tænke på de krumspring tv-stationerne foretager sig for at holde seerne på deres kanal.
Men set ud fra et søgesynspunkt, altså lettere, hurtigere og mere kvalificeret adgang til informationer ud over vejr, aktiekurser og andet, så har det hele stået lidt i stampe de sidste par år. Kun Scholar synes at være et bud. Kommer der ikke flere udspil om kvalificering af søgninger fra søgemaskinerne? I så fald er det bare med selv at gå i gang med at finde ud af hvordan vi kvalificerer vores søgninger med de midler, som søgemaskinerne tilbyder!
Personaliseret Google:
www.google.com/ig
1 kommentar:
Yahoo Danmark er tilbage igen ser jeg d.d
http://dk.yahoo.com/. Hvor man før kun mødte loginbilledet til Yahoo Mail. Så er søgemaskine, Shopping og Yahoo Mail på plads igen på dansk.
Send en kommentar