lørdag den 27. november 2004

Livet med personaliserede søgninger.
Personaliserede søgninger er en af vigtigste nyheder i 2004. Det har da sine store fordele. En nærmere forklaring og beskrivelse kan du finde på Københavns Kommunes Bibliotekers hjemmeside (se under link).
Her vil jeg nu pege på nogle mangler ved personaliserede søgninger. Mere præcis den type personalisering hvor du ikke selv har nogen indflydelse på resultatet. Men hvor søgemaskinen selv maskinelt prøver at finde ud af hvem du er og hvad du vil have.
Tag eksemplet Findory. Ikke for at hænge specielt den søgemaskine ud. For det samme kunne siges om søgemaskiner med lignende koncept. Men blot for at illustrere problemerne. Findory er en nyhedssøgemaskine.
I starten klikkede jeg på artikler om internet og om Marsekspeditioner. Det gav i en periode gav gode resultater. Jeg fik artikler om at søge i søgemaskinerne og om Mars. Men på et tidspunkt begyndte artikler om internet langsomt at skifte emne. Nu handlede de om børskurser på søgemaskinerne. Og Mars-artiklerne var efterhånden noget gamle.
Det betød selvfølgelig at jeg tabte interessen for de to emner. Og det vil jo givet være situationen for de fleste mennesker som bruger søgemaskiner: de interesserer sig ikke for de samme emner år efter år. Så ville jeg have to muligheder: enten skulle jeg tvinge Findory til at skifte fokus ved at masseklikke på artikler til mit nye interesseområde, eller vente de 2-3 uger det tager for Findory at slette mine klik. Begge dele noget omstændeligt.
Omvendt skal jeg vare mig for at være alt for nysgerrig. For hvis jeg støder på en artikel som ser interessant ud, vil Findory jo opfatte det som en interesse. Og give andre lignende. Uanset om jeg bare var interesseret i denne ene artikel.
Og helt galt kan det gå det derhjemme eller på arbejde. Der er der andre som også bruger computeren. Og måske også lige skal afprøve Findory i ny og næ. Det ved Findory jo ikke, så den tror blot at jeg har skiftet interesser.
Mit forhold til den type personaliserede søgninger er ambivalent. Det er ikke uden problemer at overlade det til teknikken at finde ud af hvad du ønsker. Den vigtigste indvending er måske at det kræver mere end et grundlæggende internetkendskab at få personaliserede søgninger til at virke efter hensigten. Men var personaliserede søgninger netop ikke ment til at afhjælpe det?
Link
bibliotek.kk.dk/uddannelse/brugsanvisning/afgr/pers/view Københavns Kommunes Biblioteker om personaliserede søgninger.
http://www.findory.com/ Findory

Ingen kommentarer: