lørdag den 25. oktober 2003

Stadig kønsforskelle i brug af internettet.
Det kendte markedsanalyseinstitut Nielsen/Netratings har fundet ud af at internettet bruges mere af kvinder end mænd i USA. 52% er her kvinder. Men det er omvendt i Europa, her udgør kvinderne i gennemsnit kun 42% af internetbrugerne.
Men der er også store forskelle mellem de europæiske lande. I front ligger Sverige, hvor knap 47% af internetbrugerne er kvinder, mens Italien bunder med 38%. Danmark er ikke med, men må vel formodes at ligge tættere på Sverige end Italien.
Tom Ewing, fra Nielsen//NetRatings Europa, forklarer det med at det stadig er en udbredt opfattelse af internettet er meget mandsdomineret. Der skal ske en ændring I retning af at vinde et kvindeligt publikum, og den proces går stadig meget langsomt visse steder.
Analysen fortæller ikke hvad de så beskæftiger sig med, men det ser dog mest ud til at dreje sig om internethandel. Her viser det sig at mændene bruger mest på indkøb af varer. Og der er stor forskel på hvad man køber. Ikke overraskende køber mænd mere elektronik, sportsartikler, computere, biler og videospil end kvinder. Mens kvinder køber mere sengetøj, personlig pleje-artikler, kosmetik, smykker og dyrefoder. Selv i vor moderne tidsalder holder traditionelle kønsforskelle tilsyneladende ved. (Suk).
Læs mere om undersøgelserne på:
http://cyberatlas.internet.com/big_picture/demographics/article/0,,5901_3095681,00.html

Ingen kommentarer: