torsdag den 10. juli 2003

Webringe
Webringe har eksisteret lige så længe som søgemaskinerne (1995), men lever en temmelig ubemærket tilværelse. På overfladen ligner ideen bag webringe ideen bag emnekataloger. Ideen er at webmasterne anbefaler hinandens sider, linker til hinanden. Tilhængere fremstiller webringe som byggende på en alternativ ideologi, en ikke-kommerciel, entusiastisk, etisk ren og mere menneskelig ideologi. Sandt er det at de peger på et ømt punkt i de kendte kommercielle emnekataloger som Yahoo. Her er det muligt at købe sig en plads i solen, og medarbejderne kan brænde mere eller mindre for det område som de skal finde links til.
Webringe er altså ikke-kommercielle. De bestyres af en såkaldt ringmaster som er uafhængig af økonomiske interesser. Han/hun sørger for at de etiske regler overholdes, undgår misbrug og bestemmer stilen. Nogle webringe har nyhedsbreve som man kan abonnere på for at holde sig orienteret om nye links og ændringer. Ofte holder de medvirkende sig i kontakt med hinanden via postlister o. lign.
Det bedste indtryk af denne foreteelse får man nok på Webring. Det indeholder et emnekatalog over 60.000 webringe med tilsammen 1 million sider og et emnekatalog over 3.000 fora (en slags grupper i stil med fx Usenet)..
Webringe synes først og fremmest at tiltrække entusiaster af enhver slags. Det kan være hundeejere, hobbyfolk, religiøse, folk med en bestemt sag, samlere … kun fantasien sætter grænser. Det er naturligvis umuligt at få et totalt overblik over dette område, men det er mit indtryk at webringe både kan være seriøse og kuriøse. Måske mest det sidste. Jeg fandt i hvert fald ikke nogle webringe som var henvendt til forskere, studerende eller andre professionelle researchere. For udenforstående er webringene til fornøjelse og fordybelse. Man surfer fra internetsted til internetsted og prøver at nyde, at lære noget, at udvide sin horisont eller forbavses over hvilke emner som optager andre mennesker overalt i verden. Oplevelser synes mere at være formålet end egentlig videnskabelig dokumentation. Enkelte webringe grænser dog til fanatisme efter min opfattelse.
Den største forskel mellem at bruge webringe og kvalitetsemnekataloger som fx Librarians Index to the Internet (LII) og Folkebibliotekernes Netguide (FNG) er nok netop den entusiastiske amatørisme på godt og ondt. FNG og LII har sorteret de mest kommercielle og useriøse internetsider fra som man finder i de kendte emnekataloger. Men man vil aldrig kunne finde de meget specielle sider som webringe har med. Altså de sider som især tiltrækker amatører (i bedste betydning) og entusiaster for et bestemt emne. De kan med fordel anbefales sådanne internetsurfere.
Hvis man vil prøve at finde danske webringe, kan man søge fra Jubii’s danske søgemaskine. Den har d.d. listet 13 webringe. Den internationale Yahoo har 700 resultater i sit emnekatalog (ikke web). Hvis man er interesseret i et bestemt emne, kan man prøve i en ordsøgemaskine (fx Alltheweb) med emneordet efterfulgt af ordet webring, fx bonsai webring. Det giver gode resultater.
Webmastere som ønsker at være ringmastere eller tilmelde sig en webring kan med fordel prøve på Ringlink. Her finder man såvel programmel til at lave webringe som et emnekatalog over allerede eksisterende webringe. Eller også Ringsurf. Erfarne ringmastere deler ud af deres erfaringer på World of Webrings. I Danmark er der flere samlingspunkter for ringmastere mv., fx Webring of Denmark (WOD). Kvaliteten er noget svingende. Men kik selv.

Ingen kommentarer: