onsdag den 1. december 2010

NemID

NemID har været udsat for en masse kritik, det meste af det er sikkert berettiget. Og der er sikkert ligeså mange meninger om NemID som der er brugere, ikke-brugere, tilhængere og ikke-tilhængere.
Jeg vil ikke holde mig tilbage med at lufte mine holdninger til det. Det første er at NemID altså ikke lever op til sit navn. Det er ikke spor nemt. Og jeg måtte også tilkalde Support for at få min oprettet fra Netbank.
Men når det er sagt, så skal jeg ikke undlade at sige, at Supporten var meget kvalificeret og effektiv. Det viste sig at mit Java var indstillet forkert, så den ikke viste de bokse man skal udfylde for at konvertere sit NetbankID med det nye NemID. Og det ville jeg altså ikke have kunnet finde ud af selv. Det var noget med at blive guidet meget langt ind i opsætningen af Java og aktivere et eller andet som var deaktiveret. Det tror jeg vist man skal være nørd for at have kunnet løse.
Andre positive overraskelser var at det er meget nemmere at bruge end digital signatur. Og den helt store gevinst: At det fungerer i Google Chrome og Firefox. Så nu kan jeg endelig afinstallere Internet Explorer. Netbank var faktisk det eneste jeg brugte den browser til før jeg fik NemID.
Men hvad så med kritikpunkterne? Det påstås at NemID ikke kan bruges via nettet på mobiltelefoner. Og det er efter min mening da ikke særlig smart, eftersom fremtidens brugere sikkert vil have brug for at bruge NemID meget mere via deres smartphones end deres computere. Dette skulle dog blive ændret i fremtiden, måske allerede i 2011. Men det er da underligt at DanID ikke har tænkt på dette allerede fra start af. Det har været tre år undervejs og det kan måske forklare hvorfor, da verden slet ikke havde nogen smartphones i 2007.
Oppetiden har været et andet kritikpunkt. Altså, at brugerne ganske enkelt ikke kunne bruge det. Dette var voldsomt oppe i de første tre måneder af NemID's levetid. Men ifølge deres egen statistik skulle det nu være et overstået fænomen, og målet om at være oppe i 99,9 % af tiden være nået.
Mange biblioteker har taget det på sig at hjælpe folk med at få oprettet en NemID, bl.a. Københavns Biblioteker. Så brugerne skulle ikke være helt overladt til sig selv hvad angår det. Noget andet er så at bruge det i det daglige.
Det er svært at vurdere et produkt som NemID, synes jeg. Det er altid let at kritisere for at være besværligt, osv. Men internettet er nu engang en usikker størrelse, og brugere skal altid tænke sig om hvad vi gør. Bl.a. gælder der også de almindelige sikkerhedsforanstaltninger, især når du bruger NemID på offentlige steder, fx at lukke browseren ned igen når du er færdig, og selvfølgelig ikke lade folk kigge dig over skulderen. Det tror jeg nu nok de fleste har lært sig, bl.a. fra pengeautomater.
Så når vi snakker adgang til og beskyttelse af private oplysninger er der også grænser for hvor let det kan gøres. Om NemID har fundet det rigtige kompromis, er jeg ikke sådan lige i stand til at vurdere. Kun at det er meget nemmere at oprette end den digitale signatur. Til gengæld er det lidt mere besværligt at logge på da man skal have login, kodekort, mv. Men det har altså været prisen for ikke kun at være sikker på sin egen computer derhjemme.
Noget andet er også at der mig bekendt ikke har været andre erfaringer at skele til. Jeg ved ikke om der er andre løsninger i andre lande hvor du på et enkelt login kan få adgang til så mange private og offentlige services. Det i sig selv er i hvert fald en god ide. Om NemID så har fundet den tilpas enkle metode så det vil blive udbredt og brugt af store dele af befolkningen, det er det vist for tidligt at udtale sig om.
Link
Videnskab.dk.
ComON.

Ingen kommentarer: