Personlige søgninger.
Personlige søgninger synes at være mange søgemaskiners nyeste påhit. (Måske et forsøg på at komme ud af dødvandet?). Det går i al korthed ud på at brugeren på en eller anden måde viser hvilke internetsider vedkommende er interesseret i. Enten ved aktivt at signalere sine ønsker over for søgemaskinen eller ved at søgemaskinen gør det selv ved at registrere søgerens adfærd. Dernæst prøver søgemaskinen at give et bud på hvilke internetsider brugeren vil have i nye søgninger. Personlig søgning deler sig som sagt i to retninger:
1) De hvor brugeren selv aktivt bestemmer og sammensætter sin personlige søgning. Her kan brugeren altså selv lægge nogle kriterier ind på sin søgning. Til dem hører fx Topix (se Internetsøgning 12.3.2004) og Googles personlige søgning (Læs mere herom på Google-Guide). Prøv den for at se hvordan det virker. Sandsynligvis vil alle andre søgemaskiner lave noget tilsvarende, og i hvert fald MSN har annonceret noget sådant, se Internetsøgning 19.5.2004.
2) De hvor søgemaskinen bruger de informationer som alle besøgende på en hjemmeside efterlader. Disse oplysninger er altid tilgængelige for internetsideleverandøren. Men her bruger leverandøren altså disse oplysninger til at gætte sig til brugerens interesser. Brugerens adfærd lægger linjen. Et eksempel på denne type er Findory. Ved første besøg ligner det en ganske almindelig nyhedsside. Men hver gang du klikker ind for at se en bestemt nyhed, gemmer Findory denne artikel (fremgår øverst til venstre). Det bruger maskinen så næste gang til at gætte sig til andre nyheder som du måtte være interesseret i. Dvs. du skal altid bruge den samme computer! I starten er der ikke meget sjov ved at bruge Findory. Det er først når du bruger den dagligt det er muligt at se formålet med det. Hvis du er omhyggelig med at udvælge artiklerne, kan du efterhånden få mere og mere præcise nyheder frem hver gang. Findory husker nemlig alle de artikler som er blevet set fra en bestemt computer. Dette vil ret hurtigt fremgår fordi der ud for artikelhenvisninger optræder ordet ”Personalized” skrevet med grønt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar