lørdag den 2. februar 2013

Lav notebook i din browser

Her er et lille listigt trick til weekenden: Hvis du bruger Notepad, Notebook eller andre tekstprogrammer meget, så kan du i stedet bruge din browser om til det. Tricket virker i hvert fald i Google Chrome og Firefox. Jeg bruger stort set aldrig Internet Explorer eller Safari, så her må du selv prøve efter.

I al korthed skriver du dette i adresselinjen:

data:text/html, <html contenteditable>

Nu kommer der et hvidt felt, hvor du kan skrive løs, lige som i en notepad. Og du kan gemme filen som en htm-fil, tekst mv.:

Her har jeg lagt bogmærket ind på bogmærkelinjen i Firefox. Når jeg klikker, kommer skrivefeltet frem, og jeg kan bruge Firefox' menuer til at gemme, redigere mv. Ligesom den 'rigtige' notepad.

Hvis du bruger Notepad tit, kan du gemme det som et bogmærke på bogmærkelinjen. Det betyder at du kan have det liggende i en selvstændig fane. Som et alternativ til at have det liggende nederst, i Start-menuen eller andre steder kan det være meget nyttigt.

Personligt bruger jeg Notepad meget når jeg laver blog, hjemmeside mv. og skal kopiere noget over i skrivefeltet mens jeg lavet opgaven. Der kan nemlig være mange skjulte koder i det man kopierer. Notepad ser ud til at fjerne langt de fleste af dem.

Dette er afgjort noget jeg vil komme til at bruge meget i fremtiden. Måske vil du også? God weekend!


ReadWriteWeb.

Ingen kommentarer: