onsdag den 3. december 2008

Gadgets og widgets

Gadgets eller widgets er sådan nogle sjove dimser (mini-websider, om du vil) som du kan anbringe for lettere at overskue din computer. Nogle elsker dem, andre synes de blot er endnu en plage at holde styr på. Gmail har udviklet nogle til de førstnævnte. Føj dem til i venstremenuen under chat-boksen og etiketterne.
Ideen er at kunne få en påmindelse fra Kalender når et møde er nært forestående, samt fra Dokumenter med de senest bearbejdede dokumenter. Og i nær fremtid vil det også være muligt at tilføje en hvilken som helst gadget ved at indsætte xml. Men det er endnu ikke brugervenligt nok.
Jeg ved ikke rigtigt. Hele ideen bag sådan noget er at du ikke behøver at springe fra en service til en anden. Og den er selvfølgelig også udmærket. Jeg har vænnet mig til at bruge iGoogle som startsted, og mener snarere at de skulle bruge den. Derfor irriterer det mig at jeg ikke kan se alle mine services, men må over i internetbilledet for at få menuen med min konto frem. Hvorfor pokker kan Google ikke bare indsætte et link til den?
Link
Gmailblog.
Google Blogoscoped.

Ingen kommentarer: