onsdag den 24. september 2008

Teamet bag Google-søgninger

Et af kernepunkterne i Google er hvordan posterne bliver rangeret på resultatlisterne. Google har et team som løbende evaluerer hvor god Google er til at placere de relevante fund øverst. En af de ansvarlige i den afdeling af firmaet er Scott Huffman.
Han fortæller at teamets fornemste opgave består i at efterprøve alle mulige fornuftigt lydende og skøre ideer om hvordan søgninger bliver bedre. De bliver så teste for forskellige ting. Det er sket for alle de 450 ændringer i Google som er sket gennem årene. Det sker på følgende måder:
  • Hvad er det brugerne egentlig søger efter?
  • Sammenligne kvaliteten af konkurrenterne.
  • Tage hensyn til alle aspekter af hvad der ligger i udtrykket et godt resultat: Relevans, ajourført, pålidelighed, udførlige, spamfri osv.
  • Tage hensyn til lokale forhold, dvs. hvorfra brugeren søger.
For at kunne gøre det, er der forskellige metoder og datakilder:
Mennesker evaluerer. Disse er ansat i flere lande og kender til mange sprog for at kunne sammenligne forskellige søgemetoder. Derudover består arbejdet også i at undersøge en afgrænset mængde søgninger.
Link
Googleblog. Søgeevaluering.

Ingen kommentarer: