torsdag den 6. marts 2008

Yahoo og Metadata

Der findes brutalt sagt to modpoler hvad angår databaser på internettet idag:
  • Ordsøgemaskiner som Google og Yahoo som søger i ord i dokumenter, eventuelt afgrænset til meget begrænsede dele af dokumentet såsom titel, adresse, filtype og lignende.
  • (Biblioteks)databaser med bibliografiske data.
Begrebet metadata dækker groft sagt over søgbare ord som kan væremeget nyttige fordi et dokuments sammenhæng ofte gør det overflødigt at nævne bestemte ord. Men det gør samtidig også ordsøgemaskiner vanskellige at arbejde med.
Derfor er det også interessant at se Yahoo!s nye udspil omkring metadata udarbejdet af brugerne selv. Det vil gøre det muligt for hjemmesideindehavere at præsentere sig med mere nyttige informationer om sig selv, altså ud over de nævnte simple som title, adresse osv.
Bag disse hensigter gemmer sig dog måske også et mere skjult formål. Yahoo! forestiller sig nemlig at databaser skal dele deres informationer med Yahoo! De nævner lidt uskyldigt en database over anmeldelser af restauranter og fotoer. Disse vil så kombinere med Yahoo! teknologi (med navnet Machined Learned Ranking) præsentere resultater til rette bruger til rette tid. Hvis du vil se hvad det er Yahoo! har i tankerne, så er der eksempler på deres blog.
Search Engine Land spørger til hvor disse data bliver gemt. Hvis de fx bliver gemt på hjemmesiden og ikke hos Yahoo! vil andre søgemaskiner som Google også kunne bruge dem. Og anfører at det allerede er muligt via Google Co-op, så nyheden er måske næppe så stor som Yahoo! wil gøre den til. Googles succes med det er iøvrigt meget begrænset.
Link
Yahoo Search Blog.
Google Blogoscoped.
Search Engine Land.

Ingen kommentarer: