lørdag den 8. september 2007

Google i Economist

Economist havde i slutningen af august en artikel om Google: Who's afraid of Google? Med associationer til hvem er bange for den store, stygge ulv. Titlen antyder selvfølgelig at Google er blevet en gigantisk international magtfaktor med blækspruttearme i stort set alt med prædikatet internet. Med en magtfuld organisation ikke blot i form af interneteksperter, men også advokater og lobbyister.
En så stor magtbastion må naturligvis være udsat for angreb. Fra venstre for at underlægge sig Kinas centur, fra højre for ucensureret at offentliggøre usædelige videoer. Mange sammenligner Googles udvikling med det af mange 'forhadte' Microsoft. Men Economist sammenligner i stedet Googles udvikling med bankindustrien. Sammenligner altså Googles ophobning af information med opbevaring af folks penge. Herunder også private oplysninger om 'kunderne'.
Google opfattes af mange som arrogant. Og peger på virksomhedens motto “Don't be evil” som hyklerisk. Stoler altså ikke på at Googles formål ikke er at tjene penge men at "ændre verden" (Eric Schmidt)
Faktum er at Google i dag forsyner andre med gratis information og hjælper annoncører med at få deres reklamer ud til deres målgruppe. Google har ikke på samme måde som Microsoft 'sat' sig på et marked. Google Books hjælper snarere end udnytter bogbranchen. Og Google er bedre end sine konkurrenter til at passe på kundernes private oplysninger. Endog i diktaturstater som Kina.
I det hele taget har Economist meget svært ved at sætte en finger på Google. Hvilket på mange måder er tankevækkende.
Link
Artikel i Economist.

Ingen kommentarer: