mandag den 16. april 2007

Google opkøber DoubleClick

En pressemeddelelse den 13. april fra Google oplyser at firmaet har erhvervet DoubleClick for 3,1 mia dollars.
Og hvad er så DoubleClick? Det er et firma som beskæftiger sig med reklamer. Faktisk det største i USA. Nærmere bestemt målrettede reklamer. Og Google selv (i form af selveste Sergey Brin og Eric Schmidt) mener at det vil komme forbrugerne til gode. Så de kun vil komme til at se relevante reklamer. Og selvfølgelig også være et gode for de som gerne vil reklamere for deres produkter.
Dette kan måske virke anstødeligt på danske forbrugere, fordi vi fra bl.a. DR synes vi har ret til ikke at se reklamer overhovedet. Men det er vi altså ret ene om.
Danske Gmail-brugere vil allerede være vant til reklamer i deres post. Godt nok diskret placeret i en højremenu. Men de er der, og de bygger på de ord som forekommer i email i postbakken. Hvis man er utilfreds med det, er der kun en mulighed: Lad være med at bruge Gmail. Og hvis de i det hele taget føler dig pikeret over den slags, så hold dig til almindelige papirbreve.
DoubleClick er et velrenommeret og meget ’gammelt’ internetfirma. Det har i et årti været kendt for at lave cookies i internetsøgeres browsere. Af samme grund har der også kørt enkelte retssager mod det. Bl.a. for at være sløsede med personlige oplysninger som fx email-adresser. Men det eksisterer altså stadig i bedste velgående. Bl.a. fordi de bedyrer at de ikke opbevarer sådanne.
Som følge heraf holdt firmaet lav profil i en årrække for så at lave et comeback i 2004.
Hvad Google vil med firmaet, er uklart, men det følger meget godt i tråd med at Google opstøver og æder alt hvad der har med internettet at gøre. Før konkurrenterne gør det. Prisen anses da også at være alt for høj, hvilket kunne tyde på at Google har udspillet eventuelle konkurrenters bud.
Links
Pressemeddelelse fra Google.
1. artikel i Google Blogoscoped.
2. artikel i Google Blogoscoped.
John Batelle om opkøbet.

Ingen kommentarer: