tirsdag den 7. marts 2006

eJours ordbogsliste

Helle Nissen Kruuse, som bl. a. står bag eJour, har opfrisket sin oversigt over forskellige ordbøger. Der er otte kategorier (EU-sprog, It og internet, Leksika, Maskinoversættelser, Om det danske sprog, Slang og skældsord, Oversættelser og Andre typer ordbøger).
Jeg har det sådan med sådanne oversigter, at de ikke kan blive korte nok! Mange emnekataloger tilstræber at være altomfattende, og det gør dem selvfølgelig udmærkede, hvis man gerne vil have overblik over hvad der totalt set findes. Men sjældent anvendelige i daglig praksis. Det er her Helles liste har sin berettigelse: listen er hurtig at overskue.
Og jeg fandt såmænd da også en jeg aktuelt har brug for. Chatforkortelser. Da jeg er begyndt at bruge IM og også spiller computerspil på nettet, render jeg tit ind i håbløst utydelige forkortelser. Thx havde jeg selv gættet på betød Thanks, men at brb skulle betyde Be right Back, den havde jeg ikke knækket.
Leksikonoversigten ved jeg ikke rigtigt: der er så mange muligheder, og det er svært at vælge. Jeg har selv forsøgt mig med en på Københavns Kommunes Bibliotekers hjemmeside. Med et noget andet udvalg end Helles. Bibliotekernes Netguide er en anden mulighed.
En af mine favoritmaskinoversættelser, Babelplex, er ikke med, men jeg ved Helle læser dette, så måske sætter hun den på. Babelplex oversætter søgestrenge, dernæst de uforståelige fund. Mums.
Link
eJours ordbøger.
Bibliotekernes Netguide, leksika.
KKB’s leksikonoversigt.

Ingen kommentarer: