lørdag den 17. december 2005

Giganternes kamp
Google er internettets førende søgemaskine. Det kendte institut Nielsen/NetRatings registrerede i oktober 2005 5.1 mia. søgninger, hvoraf Google stod for knap 2.5 mia, eller 48 % af alle, mens Yahoo stod for 22 %. Men det betyder ikke at Google har flest besøg totalt. Her fører Yahoo med 400 mio besøgende om måneden mod Googles 90 mio. Det skyldes selvfølgelig at Yahoo har formået at slå sig op som mere end en søgemaskine, nemlig som portal.
Som det vil fremgå af KKB’s Yahoo-Guide (af Internetsøgnings forfatter), har Yahoo en række meget professionelt udviklede populære produkter. Det gælder ikke bare email der med 1 GB er mindre end Gmails snart 3 GB, men som dens brugere vil kunne bekræfte fuldt ud står mål med eller endog overgår Gmails faciliteter.
Med en konto hos Yahoo har Yahoo-brugeren adgang til en række fremragende produkter fra fotoalbum og videoer til ret til at besvare spørgsmål på Yahoo Answers. Og adgang til GeoCities, Flickr, Delicious m.m.
Yahoo’s finansiering bygger som Googles på reklamer. Men mens Googles bygger på at internetsøgere bliver gjort opmærksom på reklamer i højre side afsøgeresultaterne, bygger Yahoo sin finansiering på at virksomheder kan ”brande” sig selv på Yahoos tilbud, bl. a gennem lyd- og billedreklamer. Lyttere til Yahoo-music (gratis adgang med en Yahoo-konto) vil kunne bekræfte at der her cirka efter hvert femte nummer er reklamer.
Virksomheden Google er kendt for at tiltrække de kvikkeste hoveder. Men Yahoo kan bryste sig af at de produkter de lancerer, er langt mere gennemarbejdede. Google publicerer stort set hver uge et nyt produkt (se fx utallige indslag i Internetsøgning). Men de er også kendt for at det er meget ufærdige produkter. Selv stort opslåede produkter som Scholar og Books forbliver ufærdige månedsvis, ja årevis. Heroverfor lanceres Yahoo produkter som mere færdige og klar til brug.
Yahoo fremstår derfor i dag som en portal som er en udfordring for aviser, tidsskrifter, musik, radio og tv. På det seneste også med ansættelse af journalister. Yahoo har formentlig også opgivet at udvikle en søgemaskine på højde med Google. I stedet satser Yahoo med stort held på at blive førende på alle andre punkter. Formålet er naturligvis at få brugerne til at blive på Yahoo, og dermed også større chancer for at de ser reklamerne.
Google er begyndt at reklamere for sig selv, bl.a. i det i USA populære tv-program NOVA på PBS. Reklamespottet er nærmere beskrevet i Search Engine Watch, ligesom et par andre lignende tiltag.
Selv mener Yahoo op mod 95 % af alle besøg på internetsider ikke stammer som følge af søgning, men ved at folk klikker sig fra link til link. I et lidt større perspektiv er det det som mange er begyndt at kalde ”det sociale netværk” på internettet, altså hvor man finder ”sit nabolag” i stort set alle aspekter af brugen af internettet.
Læs mere
Internet News.
Globe Technology.
KKB’s Yahoo-Guide.
Search Engine Watch om statistik.
Search Engine Watch om Google reklamer.

Ingen kommentarer: