torsdag den 6. oktober 2005

Web 2.0 – noget for bibliotekarer?
Førstkommende søndag til tirsdag går turen til The Internet Librarian Conference i London. Som halehæng til Københavns Kommunes Bibliotekers delegation - se programmet for deres oplæg. Ud af det righoldige program har jeg tænkt mig at prøve at høre lidt om oplæggene vedrørende det såkaldte Web 2.0.
Nogle har måske end ikke vænnet sig til WWW. Så hvorfor nu allerede Web 2.0? På dette endnu ikke fuldtudviklede web kan enhver blive sin egen udgiver ved hjælp af en række værktøjer som er lige til at gå til. Og som i stort omfang vil erstatte det som pt. skal installeres på din computer.
Spirerne til dette web findes allerede nu i form af fx RSS-teknologien, weblogs, tags, bogmærker osv. Det er vigtigt for bibliotekarer: Vi skal kunne beherske dem og eventuelt lære vores brugere at bruge dem. Dvs. vi skal blive fortrolige med ord som blogosfæren, syndisfæren og wikisfæren.
Som forberedelse har jeg pløjet mig igennem adskillige artikler om web2-begrebets historie, dens forhold til det semantiske web, eksempler, links og aktuelle stade. Nedenfor er kun et lille udvalg. Den mest oversigtlige er den fra Wikipedia.
Tim O’Reillys artikel er god til visuelt at forklare hvad der menes med Web2. Som i øvrigt tilsyneladende endnu ikke er noget særligt veldefineret begreb. Mit indtryk er at begrebet web2 mere dækker over en fase i internettets historie, mere end et fysisk brud med det nuværende web. Altså mere skal ses som et ”paradigmeskift”, om man vil. Naturligvis med grundlag i teknologiens evolution.
Det bliver også interessant at se om der kommer noget ud af den Web 2.0 konference, som finder sted umiddelbart før Internet Librarian. Check engang talerlisten på forsiden.
Links
Michael Stephens artikel.
Artikel i Wikipedia.
Artikel i Social Software.
Tim O’Reilly om Web 2.0.

1 kommentar:

Susanne L. Mikkelsen sagde ...

Det lyder rigtig spændende - god fornøjelse! Jeg er slet ikke misundelig ;-)