lørdag den 25. juni 2005

Forskelligt om Yahoo!
Search Engine Watch omtaler en bog af Randolph Hock om Yahoo!. Han er ikke ene om den opfattelse at Yahoo! bruges alt for lidt. Yahoo har faciliteter som Google ikke har, og andre som er bedre end Googles. Det gælder bl.a. videosøgning og nyhedssøgning på danske medier. Jeg har dog ikke læst bogen.
Artiklen om bogen fortæller at Randolph's metode er at klikke overalt på Yahoo! for at finde ud i alle afkroge. Search Engine Watch fremhæver personalisering, email, Messenger, chat osv. Disse er dog ikke uden problmer, fx har Yahoo! måttet lukke for dele af chatten, da den blev misbrugt, dels af maskinskabte meddelelser, dels af bl.a. pædofile.
Yahoo! selv er glade for deres egen personalisering, i hvert fald Tim Mayer i et interview i Search Engine Roundtable. Derudover anbefaler han at gå direkte til søgebilledet, i stedet for hovedsiden. Her er også et link til shortcuts. Disse kan varmt anbefales som overblik over hvad Yahoo! kan.
Tim Mayer kommenterer også meget vagt på, om der overhovedet er forskel på Yahoo! og de to søgemaskiner Altavista og AllTheWeb, som Yahoo! har opkøbt. Det får vi desværre ikke et klart svar på.
Et resume over nogle af Yahoo!'s faciliteter kan ses på Extreme Searcher Guide. Mange af disse har været omtalt på Internetsøgning det sidste halve år, men der er også nogle mere tekniske. Siden er overskuelig med overskrifter, så interesserede læsere henvises til den.
Personligt har jeg længe haft det ønske at lave en Yahoo!-Guide, i stil med Google-Guide. Så hvis nogen skulle ligge inde med en pose penge til 1-2 ugers frikøb fra arbejde, lover jeg en Yahoo!-Guide til gengæld…
Links
Artikel i Search Engine Watch.
Interview fra Search Engine Roundtable.
Extremesearcher.

Ingen kommentarer: