fredag den 27. maj 2005

Yahoo Mindset

Et af internetsøgeres allerstørste problemer er, at søgemaskinerne blander kommercielle internetsider med mere informationsrettede og forskningsorienterede. Googles svar har bl.a. været Google Scholar. Nu lancerer Yahoo sit bidrag til løsning af det problem: Yahoo Mindset. Omtalt på Yahoos weblog.

Ifølge Yahoos egen præsentation af Mindset skulle det maskinelt sortere de første 100 fund efter hvor kommercielle eller "informative" de nu er. Det foregår ved at brugeren indstiller en skala under søgefeltet: I den ene ende Shopping, i den anden Researching. Alt efter om man nu er ude efter at købe noget, eller studere et eller andet emne. Efter søgningen er der så ved hvert fund en tilsvarende skala, som angiver hvor kommerciel/informativ en bestemt side er. Det hele er mere forklaret på Mindset, både ideen bag og teknologien, som skal udføre det. Bl.a. bygger det på "machine-learning", et begreb som er nærmere forklaret på www-2.cs.cmu.edu/~tom/mlbook.html og jmlr.csail.mit.edu/ (Adresser snuppet fra vejledningen).

Yahoo gør opmærksom på, at det hele stadigvæk er på forsøgsstadiet. Altså en demo-version. Og et par søgninger viste heller ikke noget særligt godt resultat. Jeg var mildest talt et spørgsmålstegn. Det samme er de tilsyneladende på Search Engine Roundtable. Jeg kunne umiddelbart ikke se noget mønster, og i visse søgninger synes jeg endog at søgningen blev dårligere ved at "skrue op" for Researching. Men andre er mere positive: På Yahoo's weblog er der ganske positive reaktioner, bl.a. på søgninger på "Titanic"

Jeg lagde mærke til, at jeg var logget ind fra starten. Muligvis fordi jeg har en Yahoo-email. Måske skal andre først oprette konto. Interessant er det imidlertid at Yahoo eksperimenterer med den slags. Det er netop sådanne initiativer, som skulle gøre det mere præcist for internetsøgere. Ud over de efterhånden talrige "hverdags"-faciliteter, personaliseringer osv. Lad os håbe på at Mindset bliver endnu bedre i fremtiden. Ideen har været ventet ført ud i livet længe!

Ingen kommentarer: