mandag den 23. maj 2005

Internettet rummer mindst 11,5 mia. sider

Der er ikke mange, som har regnet på siden antallet af websider overskred 1 milliard. Men to forskere ved Iowa Universitet har gjort forsøget. De er nået frem til, at det i januar 2005 indeholder mindst 11,5 mia. sider. Det tal er de nået frem til efter en undersøgelse, som er beskrevet i nedenstående link.

Jeg må straks erkende at jeg ikke forstår ret meget af deres metode, endsige udregninger. Så det vil jeg overlade til læserne. Men det ser da rigtig ud. Samtidig forstår jeg også bedre, hvorfor der er gået så lang tid siden sidste opgørelse: det er åbenbart efterhånden blevet metodologisk temmelig besværligt at beregne.

Så vidt jeg kan forstå, har de to forskere først udregnet, hvor meget af den indekserede web de enkelte søgemaskiner dækker. Her er tallene: Google: 76%, Yahoo 69%, MSN 62% og Ask/Teoma 58%. Herefter har de så skønnet hele den indekserede web til 9,36 mia. sider. Dernæst har de skønnet hvor stor en del af den indekserede web som er i alle fire, nemlig 2,7 mia. sider.

Artiklen har også en del informationer om søgemaskinernes størrelse pt. Hvis ellers man kan finde dem mellem alle de forskellige formler og gennemgange af metode.

Studer nærmere:
www.cs.uiowa.edu/%7Easignori/web-size/

Ingen kommentarer: