torsdag den 31. marts 2005

Er spørgsmål-svarfunktioner et gode for søgning?

I nedenstående artikel om Google’s nye filmsøgning (koden movie:) fremhæves to ting. For det første: hvor har Google informationerne fra. For det andet: hvad repræsenterer filmsøgningen for Googles udvikling. Og denne skribent vil da også tilføje at det gælder for den nye vejrudsigtkode, weather:

Det første: hvor får Google oplysningerne fra? Google Movies bygger på et temmelig kompliceret søgemekanisme. Det giver brugeren mulighed for fire søgemuligheder: biograflister på zipkoder (en slags ”postnumre” i USA), adgang til at bestille billetter (kun i USA), et ukendt antal uprioriterede filmtidsskrifter (online) og link til sider med filminformation, IMDB (The Internet Movie Database). Biograflisterne bygger bl.a. på Tribune Media Services og Hollywood Medias CinemaSource (som har oplysninger fra over 200 aviser, internetsider osv). Biografbilletterne leveres af MovieTickets (som i øvrigt også samarbejder med Yahoo, AOL og MSN).

Det andet: Google websøgning giver fund med link til information, men movie: er noget andet. Det er en spørgsmål-svarfunktion. Det er ellers noget Ask, MSN og Yahoo har dyrket meget. Og det øger konkurrencen mellem søgemaskinerne. I praksis vil det betyde at der kanaliseres penge over i at ”vinde” over de andre. Og dermed midler væk fra den egentlige websøgning. Der er en pointe her: Google startede ud med et enkelt design og signalerede: websøgning er det elementære, alt andet er udenoms afledning. At Google i dag er søgemaskinernes konge kunne antyde at det er det brugerne er ude efter. Men som nu måske er ved at tabe terræn i forhold til "smarte" finesser.

Flere detaljer i artiklen
www.internetstockblog.com/2005/03/under_the_hood_.html

Ingen kommentarer: