onsdag den 26. januar 2005

Googliseret AOL

AOL (America Online) er relativt ukendt i Danmark. I USA har den lidt samme position som fx SOL i Danmark. Derfor er internetnyhedsmedierne i USA optaget af AOLs nye udseende. AOL er - surprise - blevet googliseret. Og bruger i forvejen Googles søgebase. Fornyelsen er uden tvivl for at følge trop med Google, Yahoo og MSN. En kamp om markedsandele.

Konkurrencen mellem de store søgemaskiner har ikke skabt de helt store fordele for internetsøgere. Heller ikke hos AOL. Den simple søgning ligner Google: faneblade til websøgning, billeder, audio/video, indkøb, nyheder og "local search" (læs: i USA). Dertil kommer den nærmest obligatoriske mulighed for personaliserede søgninger.
De fleste øvrige nyheder er AOLs udgave af kendte faciliteter. En nyhed er der dog:

SmartBox. Det er et rullegardin under søgefeltet; "also see these suggestions". Det foreslår forskellige betydninger af et søgeord. AOL giver som eksempel ordet "eagles". Det udløser SmartBox og en forespørgsel på om det er bandet, fodboldholdet eller fuglen. Det lyder lovende: ords flertydighed er en af de største irritationer for internetsøgere. Problemet er bare at jeg ikke kunne finde andre eksempler!

Resten er mere genkendelige og forudsigelige:

Snapshots er tilføjet over nogle søgeresultater. Det er sponsorerede links til internetsteder og firmaer med tilknytning til emnet. Der er 60 personer beskæftiget med at organisere disse snapshots, hvoraf der pt er 2,5 mio. som skulle dække 20% af søgningerne. Ikke så meget nyt her.

Web Matches er clusters (mapper). De står til venstre for søgningerne og bruger Vivisimos cluster-teknologi, men på Googles resultater. To gode teknologier i samarbejde for at hjælpe søgere til at finde alternative emneord. Ikke noget nyt, men en værdifuld funktion.

Local Search er først færdigt i de kommende uger. Det vil næppe interessere andre danske søgere end interesserede i USAs gule sider, bykort, biograflister o. lign. Interessant er at AOL har valgt norske FAST (og ikke Google) til det. Det er dem med Alltheweb. Alltheweb blev opslugt af Yahoo for et år siden. FAST eksisterer stadig selvstændigt og samarbejder bl.a. med USA's regeringsportal, First Gov.

Desktop-søgning. Alle de store søgemaskiner har lavet en sådan. Nu også AOL. Den bygger på en af de mest roste, Copernic.

Drop-down med tidligere søgninger. Søgefeltet skulle vise den tidligere søgninger samt forslag til lignende søgninger. Da jeg kiggede på AOL stod de nu yderst til venste.

For medlemmer skulle der være yderligere at hente. Prøv selv eller læs nedenstående links. For danske søgere er det irriterende at AOL ikke kan hitte ud af at søge på æ, ø og å.

Her finder du AOL, samt et udvalg af omtaler:
search.aol.com/aolcom/index.jsp AOL Enhanced by Google
searchenginewatch.com/searchday/article.php/3461491 Search Engine Watch
www.searchengineguide.com/senews/tech/003142.html Search Engine Guide
www.pandia.com/searchworld/index.html#200105 Pandia News
www.internetnews.com/xSP/article.php/3461871 Internet News

Ingen kommentarer: