Grupper, nyhedsgrupper, news groups.
Hvor tit bruger du fanebladet Grupper over Googles søgefelt (Google Groups)? Google Groups er offentligt tilgængelige (nyheds)grupper. Der findes dog også en underskov af andre. Ofte kræver disse et program (nyhedslæser). Internetudbydere har ofte egne nyhedsgrupper.
Grupper er en slags diskussionsfora. Der er mange, meget korte indslag, startet af en person for at få nogle oplysninger, give sine holdninger til kende eller for at videregive et tip. De er ikke egnede til generelle emnesøgninger. Men er typisk noget man bruger hvis man har behov for at få besvaret et hverdagsspørgsmål. Fx hvad det bedste digitalkamera er, hvordan man fjerner popups eller hvor man finder billige hoteller i New York. Sådanne spørgsmål er ofte bedre besvaret i grupper end ved almindelig web-søgning. Pointen er at de fleste på et eller andet støder ind i et problem eller spørgsmål som andre sikkert allerede har fundet et svar på.
Usenet – som også har en dansk oversigt - fortæller lidt om hvad grupper er, om hvordan man kommer ind i systemet og om danske grupper.
Indlæggene er samlet i ”tråde”. I Google er trådene samlet i underemner som igen er samlet i forskellige hovedgrupper. Her søger man i Usenets arkiv (også Deja News) med knap 1 mia. indlæg. Der er en indgang til danske grupper, opdelt på 32 hovedgrupper som igen er opdelt i et varierende antal undergrupper (Kultur har 8 undergrupper) med et tusindtal tråde ordnet kronologisk (underemnet Film således 51.000 tråde).
De udenlandske (først og fremmest engelske) har 10 hovedgrupper og en komplet liste i alfabetisk orden. Her kan man også se hvilke af grupperne der reelt er aktive. Inaktive grupper er oftest forældede og uegnede til søgning.
Er man inde i en tråd, er der en oversigt over indlæggene i tråden i venstre side af skærmen. Indlægget på skærmen er markeret med en rød pil og skrevet med rødt, så man kan se hvor i tråden man er. Her kan man også klikke hen på et andet indslag
Emnekataloget kan være praktisk hvis man bare vil orientere sig bredt inden for et bestemt emne. Men det er ikke ualmindeligt at et emneområde indeholder op til et to-cifret antal tusinder af tråde – altså helt uoverskueligt. Hvis man har et konkret emne, er det derfor bedst at vælge at søge via søgefeltet. Da indlæggene som regel er formuleret i hverdagssprog, kan det bedst betale sig at formulere sine søgninger i dagligdagssprog, dvs. bare skrive lige ud ad landevejen:
Hvad er det bedste digitalkamera
Hvordan fjerner jeg popups
Billigste hotel i New York
Og lignende formuleringer – nogen har sikkert spurgt om det samme.
Finder man ikke noget på denne måde, kan man blot prøve at omformulere sit spørgsmål.
Den avancerede søgning giver mulighed for at søge på forfatter, søgesprog, sprog, datoafgrænsning og et par andre afgrænsninger. (Man kan fx se at Tara Calishain, forfatter til bl.a. Research Buzz, er en flittig bruger, både til at hente oplysninger og selv kommentere)
I modsætning til ved almindelige søgninger kan det godt betale sig at kigge efter de sponsorerede links. Da det jo ofte er kommercielle spørgsmål man vil have svar på, er der faktisk ofte professionel hjælp at hente hos sponsorerne.
Man kan også i nogle tilfælde få relaterede grupper som man så kan forsøge sig med.
Der er mange nyhedsgrupper som er specialiserede og ikke registreret i Google. Man kan prøve at finde sådanne ved at søge på nyhedsgrupper [emne], fx nyhedsgrupper hunde. Det giver bl.a. www.hunde-info.dk/page25.shtml.
Kender man svaret på et spørgsmål i et indlæg, er det ret let at bidrage – lige som det er let selv at spørge om noget. Kendere siger at venter man længe nok, ja så får man som regel svar.
Den indlysende bagdel ved grupper er at de er uoverskuelige: med andre ord tidkrævende. En del skriver meget indforstået, fx med akronymer som LOL (Laughing out loud), OSS (Ofte stillede spørgsmål, FAQ) o. lign. Svarene er selvsagt uautoriserede da enhver jo kan skrive hvad som helst. Man skal selvfølgelig checke om de er korrekte.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar