Kosmetiske fornyelser på Yahoo.
I det seneste års tid har udviklingen på søgemaskineområdet stået stille. I stedet har de enkelte overlevende søgemaskiner forsøgt sig med forbedringer. Senest Yahoo!s engelske version. Ifølge Yahoo! er dette kun begyndelsen, så dette indslag er sådan set bare for at gøre opmærksom på at man åbenbart skal holde et øje med det legendariske emnekatalog. Yahoo! er stadig en af de bedste søgemaskiner på internettet - med eller uden fornyelser.
Da jeg testede Yahoo! (søndag den 20. oktober) var der sket en del i fremvisningen. Efter søgning ser man i en linje under søgelinjen tre muligheder for at afgrænse: The web, Directory og News. Dette svarer så vidt jeg kan se til den gamle opdeling i websteder/søgerobot, kategorier og nyheder. Den eneste ændring jeg kan se, er at Yahoo! har slået henvisninger til websteder i emnekataloget sammen med resultater fundet af søgerobotten (der jo som bekendt er Google).
The web. Det er her man havner efter søgningen. Fundene herfra er opdelt i Inside Yahoo! (handel, køb og salg o.lign.), Directory Category Matches (dvs. kategorier i I Yahoo!s emnekatalog hvor man har mulighed for at klikke over i flere forskellige kategorier som er beslægtede med ens emneord) og endelig Web Matches (tilsyneladende er det en blanding af Yahoo!s egne websteder og en Google-søgning). Nyt er henvisningspile til lignende sider og kategorier i Yahoo!s emnekatalog.
Directory. Dette svarer til den ovenfor nævnte Directory Category Matches.
News opdeles i Sponsor Matches og Yahoo News Story Matches. Yahoo! er en udmærket nyhedstjeneste, se dette weblog fra 8/10 2002.
Det virker lidt kunstigt både at have en Directory (næstøverste linje) og Directory Category Matches (under web-søgning) som er fuldstændig ens.
Yahoo! har også ændret sin avancerede søgning. Man kan vælge mellem ”fewer options” og ”more options” (minder en hel del om Googles avancerede søgning) og mellem at søge på web eller i Yahoo Directory Listings. Det sidste synes at lede hen i nøjagtig det samme som man får under Directory Category Matches, så i dette tilfælde er det en omvej at bruge den avancerede søgning.
Er De forvirret? Det er jeg også lidt: Det eneste nye er tilsyneladende at man har fået flere muligheder for at køre rundt i de samme få muligheder.
Også den avancerede søgning giver de kendte og gængse muligheder inden for søgesprog og feltsøgninger. Ændringerne er ikke slået igennem på den danske Yahoo! Den ser ud som den altid har gjort. Det ser også ud til kun at være kosmetiske ændringer: Google fortsætter sideløbende med Yahoo!s egne webfund, på trods af at søgemaskinen flere gange har udtrykt at de på langt sigt er ude på at udvikle deres egen teknologi (underforstået: uafhængigt af Google?).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar