fredag den 26. februar 2010

Google Gmail Buzz

Jeg har sikkert som så mange andre klikket ja til at få Gmail Buzz. Jeg må indrømme at jeg ikke rigtig vidste hvad det var for noget. Blogs væltede over med kommentarer til det, så til sidst opgav jeg, og koblede mig bare på for at afprøve det i praksis.
Umiddelbart mindede det mig om Twitter, Facebook eller Google Wave, og da jeg efterhånden er ved at være overmæt i sociale tjenester, fik jeg nærmest stress af at skulle kunne overskue også at følge med på Buzz. Ydermere har Buzz undergået radikale forandringer af den oprindelige betaudgave. Den korte version af mine hidtidige erfaringer er nu mere at der sker ikke noget ved at tilslutte sig det. Men nytteværdimæssigt har jeg svært ved at se fordelene ved det.
Det bedste man kan sige om Buzz er at det ikke kræver noget særligt. Kontakterne er der allerede fra ens kontaktliste. Og så kan man bare vælge til og fra.
Hele ideen er altså, endnu engang, at du skal dele dine ting og opdateringer. Fotoer, videoer, weblogindslag. Picasa, Flilckr, Reader, Twitter eller bare sende en kort ting ligesom på Facebook Og igen ud fra Googles velkendte trinvise offentlighedsfase: Strengt private, for udvalgte venner eller for hele verden.
Sikkerheden synes bedre på Buzz end fx på Facebook. Som udgangspunkt vil kun det materiale du allerede aktivt har været inde for at markere som offentligt reelt også komme med.
Settings, Indstillinger har også fået et specielt faneblad til Buzz hvor du kan redigere, endog helt fjerne Buzz fra Gmail. Hvis du har Reader/læser vil du også opdage at de personer du følger er fulgt med derover.
Der er allerede skrevet meget om Googleblog, så jeg tillader mig blot at henvise til den lange linkliste herunder.
Links
Googleblog.
Google Social Web.
Google Gmail Blog.
Google Gmail Blog.
Google Reader Blog.
Google Photos Blog.
Google Public Policy Blog.
Google Blogoscoped.
Google Blogoscoped.

Ingen kommentarer: