Page Rank var for over 10 år siden nøglen til Googles store succes. Altså konceptet med at lave et enkelt søgefelt, og så lade en sindrig matematisk algoritme beregne hvilke fund der skulle placeres øverst. Enig eller uenig i dette koncept - ingen kan benægte at brugerne valgte Google frem for andre søgemaskiner.
Selve algoritmen bag har altid været en dyb hemmelighed bortset fra det papir som de to grundlæggere Page og Brin udsendte fra Stanford Universitet for mere end et årti siden. Brugerne må stille os tilfreds med at hvis algoritmen var offentligt kendt, ville der sikkert være nogen som var smarte nok til at manipulere med den.
Der er ikke skrevet så meget om det. Men i oktober/november sidste år skete der igen en større ændring.
Google prøver officielt at se sorteringen af brugernes synspunkt. Men brugernes behov er meget forskellige og hvordan Google definerer det, kan være et noget kildent spørgsmål.
Hvis du er webmaster, ligger der også noget adfærdsregulering i algoritmen. Hvis du tilstræber at blive rangeret højt på sorteringslisten. Hvis du mener at du har en for lav prioritering, kunne du måske tænke lidt i hvorfor.
Det første er om din hjemmeside er opdateret. Det ser nemlig ud som om at justeringen har nedprioriteret sider der ikke er blevet opdateret i lang tid. Og det er altså ikke nok at trykke på opdateringsknappen. Google er i stand til at spore om der også reelt er sket større ændringer på din side. Gør du det 3-4 gange om året, skulle du være godt med.
Det er også en god ide at lave tags til sin hjemmeside. De kan indsættes i hjemmesidens titelfelt, i metabeskrivelsen og metaemneordene, overskrifter og lignende steder. Men med måde. Hvis du overdriver, risikerer du at Google opfatter det som spam, og i værste fald bliver du helt smidt ud af søgemaskinen.
Linkstruktur er et tredje must. Og den skal være så flad som mulig.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar