Der er måske ikke så mange der tænker over at Googles personale er blandt de klogeste hoveder inden for computerverdenen. Og at det ikke blot ligger teknologi, men også tankemæssige overvejelser bag søgemaskinen. Stort set enhver tekniker med en gigantisk computer kan fremstille en søgemaskine i dag. Men det kræver mere end almindelig intelligens at overveje hvordan denne teknologi skal indrettes på at sortere fundene og 'forstå' hvad brugeren vil have fat i.
Denne kombination af teknologisk og idemæssig innovation er afgørende for at Google er blevet den succes som det er tilfældet. Hvad allerede de første papirer fra Brin og Page antydede. De færreste tænker vel på at der bag Googles simple udseende gemmer sig års og årtiers overvejelser og forskning i informationsfremfinding.
Om dette fortæller Amit Singhal, en af veteranerne i Googles ranking team. Han startede i 1990erne med at studere Information Retrieval, og kom til Google i 2000. Han er måske en af de som ved allermest om kernen i Googles søgealgoritme. Hans udtalelser om Googles søgealgoritmer kan derfor bruges til to ting: At finde ud af hvordan de virker og hvor meget Google vil have vi skal vide om dem.
I to indslag på Googleblog fortæller han om det. Han fortæller at filosofien bag er følgende:
1) Relevant set fra hvor søgeren befinder sig. Dvs. tage hensyn til alle sprog og lande.
2) Enkelt. Og samtidig holde en høj standard. Dette er efter min mening Googles store styrke i dag. De mange komplicerede forfininger er indarbejdet i det simple søgefelt, så det er n æsten umuligt at forbedre de 2-3 søgehits. Først hvis du er interesseret i flere end disse, vil en forfinet søgning kunne gøre det.
3) Ingen manuelle indblanding. Dette bygger på at Google sætter sin lid til internettets wisdom of the crowd. At denne nok skal vide af at skaffe det bedste resultat, hvis blot Google lave den maskinkreerede sortering som er bedst til at finde de bedst egnede resultater i den konkrete søgning.
Det andet afsnit handler om selve teknologien bag Information Retrieval. Et forskningsområde som har eksisteret i mere end 50 år. Artiklerne er svære at læse. Men det er det også at forstå at der virkelig er så dybsindige tanker bag det lille søgefelt som har gjort Google til et milliardforetagende.
Link
Googleblog.
Googleblog.
Googleblog.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar